Vijf bedreigde wetenschappers onderdak

De komende twee jaar krijgen nog vijfentwintig bedreigde wetenschappers een tijdelijke baan aan een Nederlandse universiteit. Tenminste, dat hoopt vluchtelingenorganisatie UAF, die er nu vijf geplaatst heeft.

“Een onderzoeker waarvoor we een plek hadden gevonden, is gevangen gezet”, zegt Marijn van der Pas van stichting UAF. “Anderen moeten maanden op een uitreisvisum wachten of krijgen helemaal geen toestemming het land te verlaten.”

Een jaar geleden haakte de stichting aan bij het Amerikaanse programma Scholars at Risk. De meeste Nederlandse universiteiten wilden wel meedoen, afgezien van Maastricht, Wageningen en Utrecht.

“Ons hoor je niet mopperen op instellingen die niet meedoen”, aldus Van der Pas. “We zijn blij dat de andere wel ruimte bieden. Universiteiten staan onder druk. Het is soms moeilijk te verkopen dat je een vluchteling een baan biedt, als er verder zo weinig plaats is.”

Vier wetenschappers hebben het afgelopen half jaar een plek gevonden: twee aan de UvA, één in Groningen en één in Tilburg. De Tilburgse wetenschapper komt uit Buthan, de overige drie komen uit Iran. Vrijdag meldde het UAF de komst van de vijfde, een Irakese biotechnoloog. Hij gaat in Delft aan de slag.

Namen noemt het UAF niet, om wetenschappers niet in gevaar te brengen. Van der Pas: “Het is een wankel evenwicht. We willen ruchtbaarheid aan het programma geven, maar tegelijkertijd de onderzoekers niet in de kijker van vijandige regimes spelen.”

Intussen probeert het UAF nog meer wetenschappers hierheen te halen en een baan te bezorgen. De meesten komen uit Iran, maar het UAF spant zich ook in voor wetenschappers uit Irak, Congo, Bhutan, Madagaskar, Zimbabwe, Birma en Syrië.

Wat kunnen zij eigenlijk doen als hun tijdelijke contract afloopt? “De situatie in hun land kan zijn verbeterd en dan gaan ze gewoon terug”, aldus Van der Pas. “Maar ze kunnen vanuit Nederland ook makkelijker een internationaal netwerk opbouwen dan vanuit een land als Iran. Misschien vinden ze elders een aanstelling.”

Hoger Onderwijs Persbureau