Vijf compenseren mag nu ook bij UvA

Aan de Universiteit van Amsterdam mogen eerstejaars studenten straks een onvoldoende compenseren met een hoger cijfer voor een ander vak. Staatssecretaris Zijlstra ziet geen bezwaar.

Een vijf compenseren met een zeven voor een ander vak? Aan verschillende universiteiten gebeurt het al, zoals de Erasmus Universiteit en de Universiteit Leiden. Ook de Rijksuniversiteit Groningen dacht erover na. De faculteit geesteswetenschappen van de UvA nam de beslissing al in het najaar. De regeling gaat alleen voor het eerste studiejaar gelden.

“Het mag en het is geen slecht idee”, zei een woordvoerder van accreditatieorganisatie NVAO vorig jaar april, toen de Erasmus Universiteit haar plannen bekend maakte. “De instellingen geven zelf vorm aan hun onderwijs. Als een student een onvoldoende haalt, betekent dat niet dat het onderwijs tekortschiet. Het zegt vooral iets over die student.”

Prompt stelde de SP kamervragen, maar Zijlstra wuifde de bezwaren weg. “Dit is één van de maatregelen in het totaalpakket om studiesucces en studievoortgang te verbeteren”, schreef hij. “Het voordeel is dat een student niet onterecht wordt vertraagd.”

Hij dacht niet dat de kwaliteit in gevaar zou komen. De examencommissie zou er immers op toezien dat de kwaliteit gewaarborgd zou blijven. “Uit onderzoek dat bij de Erasmus School of Economics wordt gedaan blijkt ook dat studenten die doorstromen op basis van compensatieregelingen minimaal even goed scoren als studenten die niet op basis van compensatie doorstromen.”

Maar studenten zijn er kritischer over. “Wij vinden het onacceptabel”, zei studentenraadslid Sinead Wendt destijds tegen Folia, de nieuwswebsite van de UvA. In de Volkskrant van deze ochtend haalt ze opnieuw uit: “Dit is natuurlijk idioot.”