Voeten wassen mag van Donner

Minister Donner van Binnenlandse Zaken gaat geen maatregelen nemen tegen de Christelijke Hogeschool Windesheim. De PVV had daarom gevraagd toen bekend werd dat de hogeschool een wasruimte voor gelovige studenten heeft ingericht.

Het  staat hogescholen en universiteiten vrij om de geloofsbeleving van hun studenten te faciliteren, schrijft Donner. Zo lang de Algemene wet gelijke behandeling in acht wordt genomen is er niets aan de hand: alle studenten kunnen van de ruimte gebruikmaken.

De PVV had gevraagd om de wasruimte te laten verdwijnen omdat die een teken zou zijn van de “voortschrijdende islamisering van het onderwijs”. Donner is het daar niet mee eens: “Rekening houden met het gegeven dat een toegenomen deel van de Nederlandse bevolking zich tot het islamitische geloof rekent, is geen islamisering, maar bij uitstek een uiting van de westerse waarden van geloofsvrijheid en tolerantie.”