'Voorlichting hogescholen blijft slecht'

Wat de politiek ook probeert, studievoorlichting en promotiefolders van hogescholen zullen onbetrouwbaar blijven. Dat voorspelt de redactie van de Keuzegids Hbo in de nieuwste editie.

De politiek heeft plannen voor een ‘bijsluiter’ bij opleidingen, waarin objectieve studiekeuze-informatie wordt opgenomen, zoals studentoordelen en studiesucces. Daarover hebben studentenorganisatie ISO en staatssecretaris Zijlstra gesproken.

“Toen dit nieuws bekend werd, hebben wij een feestje gevierd”, schrijft Frank Steenkamp van de Keuzegids Hbo in zijn voorwoord. “De hoofdredacteur ging fantaseren over vervroegd pensioen. Ook andere redactieleden dachten na over nieuwe carrièrestappen. Want ja, als de hogescholen zelf al volstrekt eerlijke voorlichting bedrijven, waar zou je dan nog zo’n kritisch-vergelijkende gids voor maken?”

Dat is sarcastisch bedoeld, want Steenkamp heeft er helemaal geen vertrouwen in. Volgens hem is er druk van buitenaf nodig om de hogescholen “tot eerlijkheid aan te zetten”, anders brengen ze hun informatie liever niet naar buiten. Hij wijst op de cijfers over contacturen en groepsgroottes, waarover tot 2009 in de Nationale Studentenenquête vragen werden gesteld. Die zijn geschrapt toen de scholen zelf ‘mede-eigenaar’ werden van die enquête. Onder druk van de staatssecretaris zijn ze dit jaar weer aan de studenten voorgelegd. Maar de antwoorden worden voorlopig niet openbaar.

De redactie wijst daarnaast op de praktijk dat afstudeerrichtingen als zelfstandige opleidingen worden gepromoot. Al in 1998 hadden hogescholen afgesproken om dat niet meer te doen, maar het gebeurt volgens de makers van de Keuzegids nog steeds. “Er werd alleen opgetreden als een collega-instelling er last van had, maar een klachtenloket voor misleide studenten of decanen is er nooit geweest.”