Wat stemt de student, deel 6

Rick van Rijthoven (24) is tweedejaars Theater-, Film- en Televisiewetenschap en wordt heel vrolijk van politici als Geert Wilders en Rita Verdonk

Ga jij stemmen op 9 juni? "Ja."

Wat ga jij stemmen? “D66.”

Ben jij partijvast?  “Ja.”

Welke onderwerpen bepalen jouw keuze? “De studiefinanciering. Ik vind het een goed idee als dat een lening wordt, maar dat moet dan wel reëel zijn en aansluiten bij de studie. Iemand die tandheelkunde studeert zit er straks warmpjeser bij dan een student Theater-, Film- en Televisiewetenschap. Privacy en vrijheid vind ik ook belangrijke onderwerpen”

Wie is je favoriete politicus? “Geert Wilders! Dat is een mooie man. Of Rita Verdonk. Bij hen is het gewoon cabaret. Dat filmpje van Verdonk is geniaal. Daar word ik heel vrolijk van.”

Hoe stel je jezelf op de hoogte van politiek nieuws? “Via internet. Voornamelijk nu.nl. Ik lees af en toe ook HP/De Tijd.”

Wat zegt kieskompas“Partij voor de Dieren.”

Was dat wat je verwachtte? “Eigenlijk wel een beetje. Ik heb vrij linkse keuzes gemaakt bij de kwesties die voorbij kwamen in Kieskompas. Maar ik denk dat het beter is voor het land als er minder extreme keuzes gemaakt worden en daarom stem ik D66. Deze test heeft geen invloed op mijn beslissing, maar ik denk dat het mensen zeker kan helpen. Je krijgt heel simpel binnen vijf minuten een indruk van waar je je bevindt in het politieke landschap. Niet alleen links of rechts maar ook progressief of conservatief. Daardoor krijg je een beter beeld van welke partij bij je past.”

CW