Werkstraf voor in brand steken student

De 21-jarige Groningse student Rik B., die in april tijdens een ontgroening in Giethoorn het sinterklaaspak van een dispuutgenoot in brand stak, is veroordeeld tot vijftig uur werkstraf.

Het slachtoffer had B. gevraagd het pak bij wijze van stunt aan te steken. Maar volgens de rechtbank zou hij op dat moment niet geweten hebben dat B. een behoorlijke hoeveelheid zeer brandbare lampolie over hem heen zou gieten. Daarom achtte de rechter B. schuldig. De straf die hij oplegde is lager dan de 240 uur werkstraf en zes maanden voorwaardelijke celstraf die het Openbaar Ministerie had geëist.

De rechter noemde het in zijn oordeel wrang dat B. als enige terecht stond, terwijl hij zijn daad met anderen bedacht en (mede) gepleegd had. De leden van het dispuut hadden de druk op de vermoeide betrokkenen bovendien hoog opgevoerd. Een woordvoerder van het OM laat de Groningse universiteitskrant UK weten dat het de twee medeplegers misschien alsnog voor de rechter gaat brengen.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: groningen | brand