Wim van de Donk nieuw lid RvT

Halbe Zijlstra heeft Wim van de Donk benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van de UU. De nieuwe voorzitter van de raad is Emmo Meijer. Hij volgt Rien Meijerink op, die opstapte uit onvrede over een benoeming van een ander raadslid.

Met de benoeming van Van de Donk (1962) krijgt de universiteit een bestuurlijk zwaargewicht in de Raad van Toezicht. Hij is sinds oktober 2009 commissaris van de koningin van Noord-Brabant. Daarvoor was hij vijf jaar lang voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en hoogleraar bestuurskunde aan de Universiteit Tilburg, waar Yvonne van Rooy destijds collegevoorzitter was. In 2008 stond Van de Donk nog op plek 17 in de Volkskrant Top 200 van Invloedrijkste Nederlanders.

Staatssecretaris Halbe Zijlstra heeft Emmo Meijer benoemd tot nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht, meldt de UU in een persbericht. Meijer zat al sinds juni 2011 in de raad.

Meijer volgt Rien Meijerink op, die in september zijn functie als RvT-voorzitter neerlegde. Dat deed hij uit onvrede over de bemoeienis van de staatssecretaris met de benoeming van een nieuw raadslid. Meijerink had drie kandidaten voorgedragen als raadslid. Maar de staatssecretaris zou daarvan zijn afgeweken en zijn partijgenoot Jan van Zanen hebben benoemd.

De Raad van Toezicht bestaat naast Wim van de Donk en Emmo Meijer nu uit Niek Jan van Kesteren (algemeen directeur VNO-NCW), Caroline Princen (lid Raad van Bestuur ABN AMRO) en Jan van Zanen (burgemeester gemeente Amstelveen).