Zijlstra: opleidingen zullen vaker worden afgekeurd

Staatssecretaris Zijlstra denkt dat de berichten over onterechte diploma’s nu wel achter de rug zijn. Toch zullen er vaker opleidingen worden afgekeurd, nu de regels zijn aangescherpt en het toezicht strenger is.

Vervelend voor de studenten van die opleidingen, erkent Zijlstra. “Maar we moeten hier doorheen”, zegt hij in een interview met NU.nl.

Het invoeren van een sociaal leenstelsel in de bachelorfase is in principe iets voor een volgend kabinet, zegt Zijlstra. In het regeerakkoord is immers vastgelegd dat deze periode alleen de basisbeurs voor masterstudenten wordt afgeschaft. “Voor- en tegenstanders zullen met argusogen kijken hoe het uitwerkt. Dat zal zeker de politieke discussie vormen naar de toekomst toe, maar dat is echt voor een volgend kabinet.”

Maar gelet op het bezuinigingsoverleg in het Catshuis moet hij een slag om de arm houden: “Uit het Catshuis kan van alles komen, maar tot die tijd ben ik gewoon gehouden aan het regeerakkoord wat er nu ligt.”

Dat studenten leenangst zouden hebben, relativeert hij. “Mijn voorganger Plasterk moest brieven sturen naar studenten met de tekst: passen jullie een beetje op met jullie leengedrag. Want jullie lenen wel heel veel. En dat ging niet om de studie, maar om wereldreizen en tv's.” Voor studenten met echte leenangst komt er een ‘wizard’ waarmee ze precies kunnen zien hoeveel schuld ze zullen opbouwen.

De bewindsman snapt dat er veel op studenten afkomt. “We hebben de luxe niet om het rustig aan te doen. Het is snoeihard crisis.” Hij voorspelt dat toekomstige kabinetten een nog grotere bijdrage zullen vragen van studenten. Die zullen vermoedelijk ook verder moeten reizen omdat studies meer geconcentreerd zullen worden. Maar die opleidingen zullen dan wel van betere kwaliteit zijn, denkt Zijlstra.