De kerstman is dood. Ho ho ho.

Aan: Rectormagnificus@uu.nl
Betreft: Ook de kerstman is dood. Ho ho ho.
Bijlage: Nog een afscheid

Ha Bert,

Het loopt tegen het eind van het jaar! Weet jíj waarom iedereen plotseling weer de balans gaat opmaken van het afgelopen jaar? Gek is dat toch, zijn we allemaal boekhouders aan het worden? Ook ik moet er aan geloven, maar naarmate je ouder wordt, heb je het idee dat er steeds minder gebeurt. Een tam zooitje hier op de uni. Vertrekt onze leidsvrouwe; draag ik meteen een alternatief aan omdat ik weet hoe onmisbaar deze ver-bovenbalkeneinde-topbestuurder is; en … een half jaar gebeurt er niks! Vond je mijn voorstel geen schatje? Overigens wel een goede besparing Bert, chapeau!

Maar ja, het begint wel uit de hand te lopen, lees ik in ons periodiekje. Het vertrouwen in de wetenschap is aan het tanen. Onze universiteit doet daar gelukkig wat aan. Wij gaan met zijn allen naar elkaar staan wijzen. Een dieptepunt is het terugtrekken van een zojuist gepubliceerd onderzoek van een promovendus, omdat de onderliggende data niet wetenschappelijk verantwoord zouden zijn. Is er iemand die het er over heeft waar die vraagstelling vandaan komt? Wie er zit te wachten op een wetenschappelijk antwoord op een vraag die je nog niet aan de borreltafel met elkaar wilt bedenken. Of, nog erger, waarvan je al op je klompen kan aanvoelen wat het antwoord zal zijn. Maar dat dan, gelukkig, wetenschappelijk totaal onverantwoord is! Beter ware het geweest dit onderzoek heel stil te houden.

Net zo stil als de oppositie in onze universiteit Bert. Word je daar nou niet moe van? Dat je ze moet influisteren wat ze in de U-raad* moeten zeggen. Nu Yvonne er niet meer is, komen ze weer zeveren met: “We hebben bij de koffiemachine gehoord dat men toch niet zo tevreden is met onze duurzaamheid. We begrepen dat er dienstfietsen worden uitgedeeld aan decanen, is dat wel het goede voorbeeld? Is het denkbaar dat het college mensen weigert om op de universiteit te komen spreken? Is er een reorganisatie gaande bij de ICT, dat gaan we kritisch volgen hoor!” Saai. Een pittig debat op het scherpst van de snede, het uitwisselen van ideeën, het toetsen van de houdbaarheid van nieuwe voorstellen. Het staat hoog in ons vaandel. Maar waar vindt dat nou plaats Bert?

Nietzsche spiegelde ons de nieuwe mens voor. Na de dood van God zou de mens de schepper worden van zijn eigen wereld, zijn eigen waarden. Maar de wetenschap is helaas net zo’n geloof geworden als de traditionele religies. Het stil zitten lukt me nog wel, maar het ademloos luisteren en ondergaan van wat de epigonen beweren gaat me steeds slechter af. Of er onzin vragen gesteld worden, of onzin beweerd wordt door de coryfeeën, is niet aan de orde. Twijfelen mag niet.

Gisteren nam een collega afscheid. Hoewel geen wetenschapper, heeft zij meer gedaan voor onze universiteit dan alle collega’s die wel in de positie waren om iets aan deze flauwekul te doen. Ze regelde ons onderwijs.

Veel wijsheid het komende jaar Bert!
Baaierd

*Soort ondernemingsraad, maar sinds de MUB (onderwijswet) een praatgroepje.