De transparantie ligt op straat

Aan: Emmo@raadvantoezicht.uu.nl
Betreft: De transparantie ligt op straat
Bijlage: een lange weg (5)

Beste Emmo,
Met genoegen las ik je tegengeluid in DUB in je hoedanigheid als voorzitter van onze Raad van Toezicht over het declaratiegedrag van onze collegevoorzitter Marian Oudeman. Zij werd door de Studentenunie voor “declaratiekoningin” van de Nederlandse collegebesturen uitgemaakt. Dat is een nogal boude uitspraak. Die studenten worden met de dag assertiever zullen we maar zeggen!

Het is altijd fijn om te weten wie waar staat als de media onze prachtige universiteit weer eens in een kwaad daglicht proberen te stellen. Jij weet tenminste waar je het over hebt als het gaat over een druk leventje. Zeker als ik tegelijkertijd bedenk dat je eigenlijk al met pensioen bent! En wij hier maar zeuren over werkdruk en afkalvende pensioenvoorzieningen. Mag je je dan misschien wat luxe veroorloven. En een oogje toeknijpen als een collega die het druk heeft dat ook doet?

Wat me een beetje beangstigt, is dat je alleen de persoonlijke declaraties van het college tekent, en daar gaat het hier geloof ik niet om. Het ging er nou juist om dat er daarnaast veel meer kosten gemaakt worden die niet zichtbaar gemaakt worden. Terwijl ze wel horen bij de kosten die het college maakt.

Gek genoeg heb ik me dat vorig jaar ook al eens afgevraagd na het lezen van het jaarverslag. Ik wist toen stellig uit de gepresenteerde cijfers te concluderen dat het college de buitenlandse reizen uit eigen zak betaalt! Bravo, riep ik nog. Je zit er wel eens naast!

Boeiender vind ik dat Joop Schippers, de voorzitter van de kritisch volgende medezeggenschap, niet snel genoeg kan zeggen dat het op De Vijfde (zo noemt het volk de burelen van ons College) Spartaans toegaat. Als dat niet loyaal is dan weet ik het niet meer. Emmo, kan je het college eens een beetje sturen, hoewel dat natuurlijk niet je rol is, zodat Joop ook een lintje krijgt! Zijn grenzenloze vertrouwen is dat ruimschoots waard.

Joop weet die dingen omdat hij nogal eens met het college luncht. Dan is het niet direct gortepap met reuzel dat hij voorgeschoteld krijgt, maar veel scheelt dat niet. Geeft het college jou soms ook een houten kruk als je bij ze op bezoek komt, Emmo? Niet mee akkoord gaan hoor!

Toch heeft Joop in tegenstelling tot de Raad van Toezicht nog nooit een getal gezien aan onderbouwing van de declaraties van Marjan of het hele college. En ik vrees dat noch de Raad van Toezicht noch De U-Raad de onderbouwing van de collegeuitgaven in de boeken van de Bestuursdienst gezien heeft. Niet dat er iets ondeugdelijks gebeurt. Maar het gaat erom hoeveel er uitgegeven wordt. Of dat efficiënt, kostenbewust en volgens de regels wordt besteed. Dat hoor je te controleren. Transparant heet dat geloof ik.

Hebben we nog geen Compliance Officer? Dat is iemand die de bonnetjes controleert! Wat een prachtige titel. Ben nu al kandidaat! Kan je dat voor me regelen Emmo?

Je Baaierd