Een nieuwe huiskamer in het Educatorium

Aan: Babette@trouwelezers.uu.nl
Betreft: het was weer gezellig
Bijlage: een nieuwe huiskamer

Ha collega,

Het was eindelijk eens gezellig in het Educatorium! Ja echt waar!
Ik denk niet dat je er ooit “geluncht” hebt, maar de kantine van het Educatorium verdient de naam kantine met ere. Ik bedoel dan ook letterlijk een kantine. De stationshal van Utrecht is nog gezelliger, ook al staat die nog half in de steigers. Alles schreeuwt : Je moet hier weg!

Het architectenbureau OMA heeft er zijn best op gedaan om de ruimte zo kil en akoestisch gewelddadig te maken als maar mogelijk is. Na tien minuten ga je er met bonkende hoofdpijn weer uit. Het geluid van een windturbine bij windkracht zeven is er kinderspel bij. Wie dit langer volhoudt moet of stokdoof zijn of mensenschuw, met earphones in, op zijn telefoon of laptop bezig zijn.

Voor degenen die er komen lunchen geldt: als de lunch die Sodexo er serveert al gesmaakt heeft toen je `m naar binnen probeerde te werken; dan komt die er onverteerd weer uit als je er blijft. Ik ga er soms even met mijn zoon wat lunchen als hij in De Uithof moet werken. Maar ik kan je verzekeren dat je een erg goede band moet hebben wil je relatie zo’n bezoek overleven.

Na negentien jaar iedereen op de zenuwen gewerkt te hebben heeft het huidige college besloten er wat aan te veranderen. Yes!!

Niet te ingrijpend, want om dit architectonische hoogstandje in een behaaglijke mensvriendelijke ruimte om te toveren die óók nog je trommelvliezen spaart gaat een godsvermogen kosten. De ruimte heeft een betonnen plafond; glazen, betonnen en natuurstenen muren en een keiharde gietvloer. Ja, daar heeft onze Rem over nagedacht.

Mijn oplossing was vrij simpel geweest. Ik had hem uitgenodigd om een lezing te geven in het Educatorium (er niet bij vertellend dat het in de kantine zou zijn). Jammer genoeg zou de microfoon niet werken. Vervolgens zou ik hem daar de hele dag vast houden, met steeds wisselende studentenpopulaties die de opdracht krijgen om flink wat reuring te maken. Je moet ze wel wisselen, want na een minuut of vijf ben je je stem kwijt als je een gesprek probeert te voeren.

Dat mag natuurlijk niet. Op kosten van de architect een kurken plafond aanbrengen en andere peperdure akoestische maatregelen nemen, durft al helemaal niemand aan. Architecten zijn nog steeds heilig. Ook al zijn hun producten vaak niet voor gebruikers bedoeld.

Nee, men heeft gekozen voor Quick Wins heb ik me laten vertellen. Proberen om met snelle niet te dure maatregelen storende zaken op te lossen. In dit geval zijn er kleine eenvoudige huisjes van goedkope materialen in de enorme ruimte getoverd die de stationshal zowaar wat kleinschaliger maken. Kleine huiskamertjes die je het gevoel geven dat je er rustig verblijven. De akoestiek blijft knudde, maar is toch veel minder storend. Bravo.

Ja we zijn volop met kleinschalige oplossingen bezig, Babette.
Nu nog Quick Wins voor de twintig jaar lang door OMA verpeste infrastructuur!

Je Baaierd.