Goede cartoonisten sussen ons geweten

Betreft: Terrorisme.

Ha pa,
Gefeliciteerd! Vandaag is je verjaardag en ik zou je, als je nog had geleefd, een bezoekje gebracht hebben. We hadden flauwe familiegrapjes gemaakt en voorzichtig wat gepraat over politiek en de wereld om ons heen. Jij was altijd van de grote lijnen en de verantwoordelijkheden. Het onrecht en de ongelijkheid in het groot. Ik zocht het meestal dichterbij huis. In mijn directe leefomgeving. De dingen waar jij het over had zag ik wel, maar wist er geen raad mee.

Van de wereld direct om mij heen heb ik het idee dat het er wat toe doet welke dingen ik doe en over welke dingen ik me druk maak.

Vandaag is iedereen in rep en roer over een aanslag in Parijs. De Franse president vindt dat Parijs in het hart getroffen is omdat Parijs het centrum van Frankrijk is. Wat een flauwe gratuite politieke opmerking. Terroristische aanvallen treffen je altijd in het hart, want dat is namelijk de bedoeling. Het ontwrichten van een samenleving. Met elk middel dat je kan gebruiken.

Een schooltje met kindertjes uitmoorden, een vriendelijk onschuldig woonwijkje platbombarderen, een vastgebonden man onthoofden en dit fraais zo breed mogelijk bekend maken. Een op de grond liggende man in het voorbijgaan achteloos van het leven beroven. Makkelijke doelen voor de grootste lafbekken die er rondlopen.

De westerse wereld is ook schuldig. Alleen de verpakking is economisch.Maar het geweld en de onmacht van de slachtoffers is net zo massief. Alleen daarover hebben we het liever niet. En hadden wij geen politionele acties? Verdedigden wij de vrijheid in Srebrenica?

40 jaar geleden zei jij tegen me toen de Club van Rome even iedereens aandacht had, dat als we niks deden aan het armoedeprobleem in de wereld, de mensen het eten hier wel zouden komen halen, massaal. Welaan pa, het is inmiddels begonnen. Met boten vol. Je hebt gelijk gekregen. Maar ik kan er niks aan doen. De politici ontbreekt overal elke langetermijnvisie. Bijna elk mededogen met de onderbedeelden. Dat scoort niet.

En het volk denkt: luilekkerland kan luilekkerder!!

Jaha! Wie koopt er niet nog wat extra speeltjes voor die godsgruwelijk verwende nesten in Nederland. Mijn kleinkinderen hebben ondanks de oplettendheid van hun ouders alles. We beseffen niet meer hoe goed we het hebben.

Het onrecht is elders. Hier kunnen we ons druk maken over trottoirs met losliggende tegels! En wie daarvoor verantwoordelijk is. We geraken in nationale rouw voor de slachtoffers van een vliegtuig met Nederlandse toeristen dat neerstort.

Vandaag zijn we ineens weer geschokt pa. Collectief. Terwijl dezelfde terreur dagelijks plaatsvindt. Alleen niet hier om de hoek. Zelf zijn we niet meer bereid te vechten voor onze ‘dierbare’ vrijheid, maar huren daarvoor slechte beroepsmoordenaars in. Goede cartoonisten sussen ons geweten en ontslaan ons van de verplichting zelf onze vrijheid te onderhouden. Zelf op te komen tegen onrecht.

Het dierbaarste bezit (b)lijkt niet onze vrijheid en het vrije woord, maar het vrijelijk genieten van puur materialisme. Rücksichtslos.

Dat wordt ernstig bedreigd.