'Het debat hoog in het vaandel'

Aan : Aarszeem@topcriminelen.uu.nl
Van : Baaierd@uu.nl
Betreft: “Het debat hoog in het vaandel”
Bijlage: Een lange weg (4)

Ha Neus,

Top man, dat je gaat debatteren in ons Educatorium met de Utrechtse studenten en die gezellige Twan Huys! Op het moment dat ik dit aan het schrijven ben zal het spektakel wel in volle gang zijn. Jammer dat ik niet ben uitgenodigd.

Ik zou ook wel eens graag willen weten hoe je omgaat met de doodsangst van iemand die je een pistool tegen zijn hoofd hebt gezet. Is het waar dat ze zichzelf dan helemaal onder schijten? Of hoe schop je iemand zo dat hij niet meer op kan staan. Draag je dan oordoppen om het gekrijs niet te horen? Of klinkt het als feestmuziek in de oren. Hoe zet je iemand zó klem dat hij liever zelfmoord pleegt. Of, ook leerzaam, hoe krijg je je “vrienden” zo ver, dat ze iemand voor je in elkaar slaan. Want daar gaat het toch om? Zelf buiten schot blijven?

Nog nieuwsgieriger zijn onze studenten natuurlijk naar welke dingen jij allemaal zelf geflikt hebt. Ik niet zo erg. Ik ben niet zo van ranzige details. Ik ben net als ons College van Bestuur meer voor het Debat*.

Leve het Debat! Ik neem aan dat je eerst wat stellingen gaat verkondigen, want zo hoort dat natuurlijk wel. Hé, je bent wel aan een universiteit, Neus! Ik kan ik me er een paar voorstellen: De dood is niet het ergste dat je overkomen kan. Misdaad loont boven een bedrag met 6 nullen. Een geweten is voor de dommen. Een pistool dragen is zinloos als je niet bereid bent om te schieten.

Ik weet zeker dat onze studenten je alle hoeken van het Educatorium laten zien. Die hebben namelijk leren nadenken. Die zijn niet alleen nieuwsgierig, maar kritisch en maatschappelijk betrokken. Nu al zin om ze volgende week op tv in actie te zien!

Ik was vorige week in onze faculty-club. Het zal je verbazen dat er nog mensen bezig zijn om iets van onze allure in stand te houden die anderen zo zorgvuldig aan het vernietigen zijn. Even niet de waan van de dag. In een omgeving verblijven waar je beseft dat een instituut dat al 375 jaar bestaat misschien wel de moeite waard is om respect voor op te brengen. Dat moet jou toch aanspreken met je bajes-ervaring: Even nadenken over waar je mee bezig bent. Nog beter, proberen de universiteit te beschermen tegen financiële afhankelijkheid, vermarkting, dogmatisme, bedrijfskundigen, adviseurs, facility-managers en andere aasgieren.

Ik denk dat het woord beschermen voor jou geen betekenis heeft. Beschermen tegen mensen die geen idee hebben waar wij voor (horen) te staan. Dat we geen bedrijf zijn.  Dat niet alles maar kan. Dat je niet onder het mom van een debat een ex?-crimineel kan fêteren om reclame te maken. Alleen bij ons wordt zoiets goed gevonden.

Wordt het niet hoog tijd voor een matching* van onze medewerkers in plaats van een matching van studenten?

Brom ze ouwe schobbejak***,

Baaierd.

*aan regels gebonden openbare gedachtewisseling, m.n. die op een rede volgt

**motivatie gesprekken. Zonder wordt een student niet toegelaten. Moet een snellere productie  (output)  bevorderen.

1. (scheldwoord) schoft, schurk, schavuit, schooier
  2. (min of meer liefkozend) guit, schelm, bengel