We gaan er allemaal op vooruit!

Aan: Anita@aankomendestudenten.uu.nl
Onderwerp: We gaan er allemaal op vooruit!
Bijlage: Kan de voorstelling beginnen?

Ha Anita ,

Ik hoorde dat je dit jaar komt studeren aan onze mooie universiteit!
Gefeliciteerd meisje, je gaat een schitterende toekomst tegemoet. Ik zat net de commissieverslagen van de Tweede Kamer over de invoering van het leenstelsel door te ploegen. Wat verdedigt minister Jet Bussemaker (PvdA!) met verve VVD-idealen! Meer keuzevrijheid! Wie wil dat niet? En dat we er allemaal op vooruitgaan met de invoering van het nieuwe leenstelsel. Want iedereen wil toch investeren in zichzelf? Het onderwijs gaat erop vooruit en is dat niet van ons allemaal?

Het gaat helemaal de goede kant op. Iedereen houdt zijn OV kaart! Als er minder studenten komen (wat niet zo is, want dat wijst onderzoek in het buitenland uit) wordt het onderwijs kwalitatief beter. De spoeling is echt te dun! De gemiddelde studieschuld ligt nu op 15.000 euro en men verwacht dat dat straks 21.000 euro zal zijn. Daardoor wordt een slordige half miljard bespaard aan kosten en die kan hup zo het onderwijs weer in voor kwaliteitsverbetering!

Ze zoekt alleen nog studenten met een visie op onderwijs. Of die een essay willen schrijven. Wat is dat Jet? Een esseej? Maximaal 1200 woorden? Wat veel woorden Jet. Als student koop ik les. Daar leen ik toch voor? Wat heeft dat met een visie te maken. Waar kan ik het vinden op internet en wat verdien ik er mee? Niks? Dan ga ik nog even een uiltje knappen. Studenten stellen goede prioriteiten Anita!

Toch ben ik een beetje bang.
Bang dat de nieuwe lichting studenten inderdaad niet weet wat het betekent om te lenen. Hoe moet je dat ook weten in een wereld waarin het niet op kan van de luxe. Pa of Ma helpt je wel uit de brand. Je laat je kind toch niet in de steek? Ik ben bang dat als jullie je helemaal suf hebben geleend (en dat gaan jullie zeker doen) het je niet alleen aan motivatie ontbreekt om in beweging te komen, maar ook nog aan durf. De Bussemakers onder ons willen jullie niet alleen dom en fantasieloos maken, maar ook afhankelijk. Door de terreur van schuld.

Sinds religieuze leiders ontdekten dat schuld een prima stok is om de mensheid mee te geselen en tam te houden hebben geldminnaars (banken) de zegeningen van dat machtsinstrument ook in de gaten gekregen. En reken maar dat dat werkt. Lenen maar schatjes, het went vanzelf die strop om! Nee, je hoeft niks extra te betalen. Ome Amro zal het je even voorrekenen. O, dat heb je niet geleerd op de middelbare school? Geeft niks hoor! Ook al had je het wel geleerd, hij kan het je altijd zo voorrekenen dat het een peulenschil lijkt om terug te betalen. Waarom uitstellen wat je nu al kan hebben. Beter los je niks af!

We zijn weer terug bij AF.
Applaus voor Jet!

Baaierd