Bingo!

Alhoewel ik graag een stukje had geschreven over de eekhoorntjes of het hysterische enthousiasme waarmee Starbucks medewerkers je begroeten, zijn er serieuzere zaken gaande. De Amerikaanse verkiezing is ondertussen al van elke kant belicht, maar dat maakt het niet een minder belangrijk fenomeen, integendeel. Het speelt hier net zo goed als in de rest van de wereld een grote rol.

Dat was echter niet te merken voorafgaand aan De Verkiezingsdag -  die leek de meeste studenten koud te laten. De enige hint was  het shirt dat een meisje in mijn werkgroep droeg met daarop de tekst \ ‘IDK (I don’t know), NOT TRUMP THO’. Kortom, een enigszins ongeïnteresseerde stemming die voortkwam uit de impopulariteit van beide kandidaten en de overtuiging dat Trump überhaupt niet zou kunnen winnen.

Op de dag zelf worden er viewing parties georganiseerd in de meeste kroegen: zo is het een stuk leuker! Ook ik ga met wat vrienden naar zo’n ‘feestje’. Daar worden onderling wedjes gelegd over de uitslag van individuele staten en een bingo alias drinkspel gespeeld die gebaseerd is op uitspraken van Hillary en Trump.

Er heerst een ontspannen sfeer en zodra Clinton op voorsprong komt klinkt er gejuich. Die stemming slaat om als Trump staat na staat blijft winnen, want ineens is het niet zo grappig meer. Nadat ook Florida rood kleurt op de televisie, beginnen ongeloof en onzekerheid de overhand te nemen. Hardop worden de kansen tegen elkaar afgewogen, maar als eenmaal duidelijk wordt dat het presidentschap naar Trump gaat, is zelfs de drukste prater stil.

In de dagen daarop komt pas naar voren hoe overdonderd de meeste studenten zijn door de uitslag. De protesten blijven uit, maar op Facebook komen vele video’s en berichtjes langs. In het begin zijn deze voornamelijk sarcastisch getint, zoals de mensen die hun Amerikaans burgerschap te koop aanbieden.

Gedurende de week zinkt het feit steeds meer in en krijgen de berichtjes een meer waardevolle betekenis. Eén van de plaatselijke clubs drukt studenten op het hart dat iedereen altijd welkom is en zal blijven, ongeacht de ‘recente ontwikkelingen’. In dezelfde richting wil ik afsluiten met een citaat van Martin Luther King Jr. die onlangs in de universiteitsbibliotheek op het whiteboard stond:”

‘Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that.’