De Klok gaat harder lopen bij de studentenpopulatie

Het geratel van de grote supermarktcontainer met bier is oorverdovend terwijl ik de container met veel geweld de stoep op probeer te trekken. ‘Nog een klein stukje’ hoor ik mijn huisgenoot boven het gekletter uitroepen. Uitgeput bereiken we onze voordeur met de kar die precies 28 kratten kan tillen. Het hele huis komt meehelpen om onze voorraad goud genot naar binnen te brengen. Samen met een huisgenootje bekijk ik de financiën. ‘Mooi, een dikke korting op Heineken deze week.’

Een tafereel dat de komende jaren waarschijnlijk minder terug zal komen in het gemiddelde studentenhuis. Vanaf 1 juli 2021 is het voor supermarkten niet meer toegestaan om kortingen van meer dan 25 procent te geven op alcoholische dranken. Dit verbod moet zorgen voor minder excessief alcoholgebruik, met name onder jong volwassenen. Dat betekent dus geen goedkope Heinies, HJ’tjes of Bavjes meer. Juist deze biermerken, die vaak met aanbiedingen betaalbaar worden voor studenten, zullen mogelijk minder vaak in de studentenhuis te vinden gaan zijn. Geen slecht nieuws voor Klok of Dors, de twee goedkopere biermerken. Zij waren eigenlijk nooit in de aanbieding, omdat de prijs voor dit bier al dusdanig laag was dat dergelijke kortingen het bijna gratis maakte.

Persoonlijk vind ik het verbod op hogere kortingen niet zo erg. Als trouw Klokfan betekent dit dat ‘mijn’ bier nog belangrijker gaat worden in de studentenpopulatie. Vergelijk het met je favoriete voetbalteam. Terwijl jij als kleinere club moeite hebt om mee te komen met het grote geld, krijgen nu de Ajax, Feyenoord en PSV van de competitie een verbod om hun seizoenkaarten goedkoper te maken. Daardoor zullen meer supporters overstappen naar een club waar ze wel de prijs voor kunnen betalen.

Een tegenvaller in de sport is dat vanaf 31 december 2022 statiegeld zal worden toegevoegd aan blikjes. Ondanks dat dit alle teams in onze metafoor treft, zal dit voor met name de goedkopere bieren hard aankomen. Vaak zijn het de kleinere bieren die het lekkerste drinken uit een halve literblik. Maar uiteraard is de maatregel niet bedoeld om goedkope blikdrinkers dwars te zitten, maar om het aantal zwerfblikjes in de natuur tegen te gaan. Een maatregel die hoog nodig is. Daarnaast, als je je halve leo klok op hebt, kan je hem ook gewoon inleveren, om er vervolgens weer eenvijfde blik van te kopen.