Digitalisering als oplossing voor tekort collegezalen

Nog een paar weken tot de zomervakantie. Studenten verdampen in De Uithof tijdens de eerste tropische dagen van het jaar, de inschrijvingen voor blok 1 en 2 zijn alweer geopend, en opvolgers van bestuurders en medezeggenschappers worden geleidelijk bekend gemaakt. In september kan ons fijne studentenleventje echter dramatisch veranderen; dan volgen we misschien wel colleges tot een uurtje of negen ’s avonds.

Hoe moet dat met je sportclub, je vereniging, je veeleisende huisdier? En je bijbaan die je met het Nederlandse leenstelsel echt nodig hebt? Om maar niet te spreken van reizen laat in de avond, docenten van wie de kinderen naar bed moeten, dilemma’s over het  avondeten en een spanningsboog die bij mij na achten toch écht niet meer strak staat. Ik voorzie eigenlijk alleen maar moeilijkheden.

Er lijkt echter niet zo ontzettend veel aan te doen. Huisvesting is een groot probleem in De Uithof en daarom moet elke ruimte die er is zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Tijdens een focusgroep over roostering en huisvesting konden studenten daarom kiezen tussen twee kwaden: college tot 9 uur ’s avonds óf een gatenkaasrooster met colleges verspreid over verschillende locaties. Een ingewikkelde keuze, als je het mij vraagt.

Om beide mogelijkheden toch iets minder vervelend te maken, moet er volgens mij veel meer gebruik gemaakt worden van digitale middelen. Bij Sociale Wetenschappen worden bijvoorbeeld weinig hoorcolleges opgenomen. Heb jij een college statistiek op woensdagavond, maar moet je eigenlijk werken om je huur bij elkaar te schrapen, dan kan de mogelijkheid tot terugkijken een hoop oplossen. Mis je door het pendelen tussen binnenstad en Uithof het eerste half uur van een college, dan hoeft dat geen onoverkomelijk probleem meer te zijn.

Natuurlijk begrijp ik de bezwaren tegen het opnemen van colleges: docenten willen niet voor een lege zaal staan en sommige studenten zullen al hun doorzettingsvermogen nodig hebben om toch naar college te komen. De universiteit gaat echter uit van een zekere zelfstandigheid en discipline bij studenten, dus bovenstaande argumenten vormen wat mij betreft absoluut geen redenen om colleges in hun traditionele vorm te behouden. Studenten tegemoet komen door colleges op te nemen, is volgens mij de gulden middenweg in de problemen die huisvesting met zich meebrengt.