Helm of geen helm, dat is de kwestie

Body: 

Oxford roemt zich op zijn fietsvriendelijkheid. Daar is volgens de Utrechtse Sophie die er haar master volgt, nog wel wat op af te dingen. Ze dubt over de vraag of ze nu wel of niet een fietshelm moet dragen.

Oxford roemt zich op zijn fietsvriendelijkheid. Daar is volgens de Utrechtse Sophie die er haar master volgt, nog wel wat op af te dingen. Ze dubt over de vraag of ze nu wel of niet een fietshelm moet dragen.

Eén van de eerste dingen die ik regelde toen ik in Oxford aankwam, was een fiets. Deels vanwege het reisgemak, en deels omdat ik als rasechte Nederlander niet een jaar zonder fiets kan leven. Maar met mijn fiets kwam ook de kwestie van de helm: draag je die nou wel of niet?

Ik droeg uit principe geen helm, maar dit kwam me op negatief commentaar van mijn klasgenoten te staan: geen helm dragen is namelijk roekeloos. Een hoogleraar die onderzoek deed naar ongelukken als doodsoorzaak, beweerde zelfs dat het niet dragen van een helm net zo erg is als roken: de kans op hoofdletsel als gevolg van een verkeersongeluk wordt namelijk drastisch vergroot als je geen helm draagt, net als dat roken de kans op longkanker enorm verhoogt. 

Deze beschuldiging kon ik niet zomaar laten passeren, en dus beargumenteerde ik (met enig succes) dat het effect van die helm wel afhankelijk is van de situatie waarin de fietser zich bevindt. Immers, als de infrastructuur de fietser voldoende beschermt - door middel van fietspaden bijvoorbeeld - , is die helm eigenlijk overbodig. De hoogleraar gaf me hierin gelijk, maar wees me ook meteen op het feit dat de infrastructuur in Nederland niet echt te vergelijken is met die in Oxford. En daar had ze een punt.

Want hoewel Oxford zich prijst om haar “fietsvriendelijkheid”, laat dit voor ons verwende Nederlanders toch een hoop te wensen over. Zo zijn er niet overal fietspaden, en als ze er zijn, moet je ze als fietser vaak delen met bussen of voetgangers. Veel stoplichten hebben wel een apart fietsersvak, maar vaak geen fietspad dat dan naar dat vak leidt waardoor je er onmogelijk kunt komen. Of soms gaan auto’s gewoon in dat vak staan en heb je er alsnog niks aan.

Ook bekommeren de auto’s zich veel minder om fietsers. Waar je in Nederland als fietser de macht hebt op straat, moet je hier in Oxford op je tellen passen. De bekende dubbeldekkerbussen en typisch Engelse taxi’s rijden zo over je heen. Verder is de kwaliteit van het wegdek ook niet echt om over naar huis te schrijven. Je moet goed oppassen, anders rijd je zomaar door een gat in de weg of een deuk in het asfalt en lig je bijna op de grond.

De kwestie van de helm werd voor mij besloten toen één van mijn klasgenoten een fietsongeluk had omdat een onoplettende automobilist zomaar zijn deur opendeed en mijn klasgenoot raakte. Zonder helm zou hij waarschijnlijk zwaar letsel hebben opgelopen, nu kwam hij er vanaf met een lichte hersenschudding en een aantal schaafwonden.

Sindsdien fiets ik braaf met helm.

Facebook Twitter Whatsapp Mail