Homecoming

Waar enkele weken geleden de campus paars kleurde, zijn het nu de kleuren rood, geel en blauw die domineren. Die drie kleuren horen bij de universiteit en je kunt ze daarom overal zien. Dit weekend is de tricolour extra prominent aanwezig: opvallend veel studenten nemen ineens de moeite om hun Queen’s sweater uit de kast te trekken of een vlag voor de deur te hangen. En waarom? Het is Homecoming weekend!

Nu is Homecoming in Nederland niet echt een begrip, maar hier in Canada stelt het heel wat voor. Het komt nog het meest overeen met een reünie in een superfeestelijk jasje gestoken. Van heinde en ver reizen alumni naar Queen’s om opnieuw door ‘hun’ stad te lopen, de stamkroegen af te gaan en natuurlijk herinneringen op te halen.

Voor ons studenten is Homecoming een excuus om te feesten. In de ochtend kan je vanaf 9 uur terecht bij de zogenaamde pancake keggers. Dit is de plek waar je gratis pannenkoeken haalt die je daarna wegspoelt met bier. Dat patroon, minus de pannenkoeken, gaat de rest van de dag gestaag door. Tegen de tijd dat iedereen een redelijk niveau van intoxicatie heeft bereikt, is het tijd om naar de football game te gaan, een van de belangrijkste evenementen van dit weekend. Zonder alcohol is dat spel alleen leuk als je de regels snapt, want voor de buitenstaander is het voornamelijk een stelletje spelers die elkaar keer op keer tackelt en daarbij op een hoop valt.

Onder leiding van de cheerleaders moedigen we ons team aan. Als dat niet een saamhorig gevoel geeft, dan is het wel de ‘Oil Thigh’ (zie ook dit filmpje) die daarvoor zorgt. Vergelijkbaar met een strijdlied, zingen we het elke keer als we een belangrijk punt scoren. Minstens drie generaties aan Queen’s studenten zingen het uit volle borst mee en wekken daarbij de illusie dat er de afgelopen 60 jaar niets veranderd is.

Behalve de wedstrijd zijn er nog tal van andere activiteiten gaande om alumni de kans te geven zich weer een keer student te voelen. Ze worden in de watten gelegd want in tegenstelling tot Nederland zijn het de alumni die de financiën van de universiteit grotendeels spekken.

Voor wie wil weten hoe Oil Thigh gaat, spoel door naar 2.01 minuut: