Liever uitdagende werkcolleges dan meer contacturen

Sommige opleidingen moeten hun aantal contacturen verhogen om het rendement te verhogen. Maar Karin Prummel betwijfelt of dat helpt. Zij had meer baat bij uitdagende werkcolleges.

Universitaire studenten zijn ambitieus, leergierig, discussiëren graag, lezen in hun vrije tijd – tussen het bier drinken en het feesten door – studiegerelateerde boeken en streven naar een zo succesvol mogelijke toekomst. Herken jij je in deze omschrijving? Als DUB-lezer vast wel, maar dit geldt niet voor alle studenten. Anders zou het studierendement wel een stuk hoger liggen, toch?

Uit een onderzoek over studiesucces in de bachelor blijkt dat studenten die beter scoren voor een vak ook vaker de hoorcolleges, werkcolleges en practica bezoeken dan studenten die minder goed scoren. Nu wil men het studiesucces verhogen door meer contacturen en de zwakkere studenten beter bij het onderwijs te betrekken. Ik begrijp dat het de zwakkere student helpt als ze meer onderwijs (moeten) volgen, want alle beetjes helpen. Maar voor studenten in het algemeen zie ik niet direct het nut. Ik denk dat er wat ánders van studenten gevraagd moet worden.

Naar mijn idee is er vooral winst te boeken tijdens de werkcolleges. De werkcolleges tijdens (de eerste jaren van) de bachelor zijn naar mijn ervaring niet uitdagend. Je krijgt vaak vragen waarvan je de antwoorden direct uit de colleges of de boeken kunt halen. En dan laat de docent de studenten de antwoorden oplezen zonder dat er wordt doorgevraagd. Je kunt dan net zo goed de antwoorden doormailen aan de onvoorbereide studenten. Deze voorgekauwde brokken zijn zonde, want je wilt juist kritisch denken en inzicht stimuleren bij studenten.

Werkcolleges moet je zo inrichten dat studenten meer participeren. Dat kan op verschillende manieren. Stel bijvoorbeeld vragen aan studenten waarvan het antwoord niet direct in het boek of het college te vinden is. Laat studenten zoeken naar relevante artikelen in Scopus, Pubmed of andere zoekmachines. Een andere manier kwam ik tegen tijdens een mastercursus. Wij moesten als studenten de stof verwerken door  tentamenvragen te bedenken en vervolgens ook zelf te beantwoorden. Het lijkt simpel, maar het valt vies tegen! Ik heb er erg veel van geleerd. Daarna werden de vragen klassikaal besproken of nagekeken door een docent. Natuurlijk zijn er voor deze manieren ook goede docenten nodig die meer weten dan in een docentenhandleiding staat.

Ik had graag gezien dat ik deze uitdagingen al vanaf het begin van mijn bachelor had voorgeschoteld gekregen. Het vraagt studenten harder te werken, met elkaar te discussiëren over de stof en meer tijd aan hun studie te besteden. Dus wat mij betreft is het verhogen van de contacturen niet de enige oplossing. Als je alleen het aantal contacturen verhoogt, wordt kennis passief vergaard. Daar krijgen we geen sneller studerende studenten van. Meer uitdaging in het onderwijs helpt beter en Ik denk dat ook de ‘zwakkere’ studenten dan veel beter kunnen meekomen.