Campuscolumnist richt eigen universiteit op

Campuscolumnist Niels Peuchen richt zijn eigen universiteit op: De CampusUniversiteit. DUB ontving het onderstaande persbericht.

Campuscolumnist Niels Peuchen heeft als eerste columnist in Nederland een eigen onderwijsinstelling opgericht. CampusUniversiteit moet beginnende studenten voorbereiden op het leven als student. "Deze maand ben ik bijvoorbeeld al zoveel studenten tegengekomen die geen idee meer hebben waar ze hun fiets hebben gelaten. Veel studenten starten op de universiteit of hogeschool zonder dat ze weten wat echt belangrijk is. Daarom is CampusUniversiteit zo essentieel voor hun studieloopbaan."

Peuchen verwacht geen problemen te ondervinden met de naam van zijn onderwijsinstelling. Het wetsvoorstel van minister Bussemaker, om de namen 'universiteit' en 'hogeschool' te beschermen, is niet van toepassing, meent hij. "Het klopt dat in principe alleen instellingen met erkende universitaire opleidingen zich 'universiteit' mogen noemen. Maar wanneer je geen diploma’s uitreikt en studenten geen bijdrage laat betalen, geldt die regel opeens niet meer. Ik vond dat ik gebruik moest maken van die uitzondering. Daarom stelt CampusUniversiteit geen universitaire graden in het vooruitzicht. Wel overwegen we deelnemers een sticker te sturen als ze een opdracht hebben volbracht."

Peuchen is campuscolumnist bij DUB, het onafhankelijke nieuws- en debatplatform van de Universiteit Utrecht. De lancering van CampusUniversiteit vond dan ook plaats op het Utrecht Science Park. Vragen van aanwezigen, of hij in de toekomst echt geen boete verwacht van maximaal 810 duizend euro, beantwoordde hij ontkennend. "We zijn geen Evangelische Hogeschool die drieduizend euro vraagt en vervolgens een niet-erkend diploma verstrekt. Omdat we echter geen collegegeld hanteren, hebben we keuzes moeten maken in ons curriculum. Zo bieden wij geen Yoga voor ouderen aan, zoals de Volksuniversiteit Geldrop wel doet."

CampusUniversiteit start zijn eerste jaar met drie cursussen: Fouten maken voor beginners, Demonstreren anno 2016/2017 en Het Vliegend Spaghettimonster in historisch perspectief. Verder wordt gewerkt aan de massive open online course (MOOC) Hoe geef je aan dat je aanwezig bent bij een Facebookevenement?. "We bieden onze cursisten een divers palet aan onderwijs. Ik denk dat de student van nu niet zonder deze vaardigheden kan", aldus een bevlogen Peuchen.

(niet voor publicatie)

Voor interviews: