Het blijft behelpen bij Geneeskunde

Bij Diergeneeskunde nemen ze een eenduidig standpunt in als het gaat om de alternatieve geneeswijze. Daar zouden ze volgens campuscolumnist Frank Gerritse bij de opleiding Geneeskunde een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik heb een tijdje een bijbaantje gehad ‘aan de overkant’, bij de faculteit Diergeneeskunde. Als geneeskundestudent heb ik geregeld met grote verbazing kennis genomen van het reilen en zeilen van de dierenartsen. Omdat er in de diergeneeskunde over het algemeen minder geld omgaat, wordt vaak noodgedwongen gewerkt met verouderde medicatie en apparatuur uit de mensenwereld. Ik heb veel respect gekregen voor het improvisatietalent dat daar dikwijls mee gepaard gaat. Een verouderd apparaat kan zo bijvoorbeeld met enkele kilozakken Euroshopper rijst (à €0.68), wat stukjes perspex en een rol ductape omgebouwd worden voor toepassing bij huisdieren. Overigens niet zelden met fantastische resultaten.

Ondanks het feit dat het op veel gebieden dus wat behelpen is bij Diergeneeskunde, zouden de ‘humane’ geneeskunde opleidingen absoluut een voorbeeld kunnen nemen aan de veterinaire collega’s. Enige tijd geleden heeft de faculteit diergeneeskunde onder bezielende leiding van vicedecaan Freek van Sluijs een helder eenduidig standpunt opgesteld over alternatieve geneeswijzen binnen de faculteit diergeneeskunde: daar is geen plaats voor. Behandelwijzen dienen gestoeld te zijn op de twee pijlers van de moderne natuurwetenschappen en de principes van evidence based medicine.

Natuurlijk wordt er op de geneeskunde-opleidingen van Nederland, voor zover ik weet, niet écht onderwezen in handoplegging, reiki of in de waanideeën van Samuel Hahnemann. Maar daartegenover staat dat er ook nooit duidelijk afstand van genomen wordt. Wanneer het onderwerp ter sprake komt ontwijkt men de hete brij (en de discussie) vaak maar. Zo worden keuze-coschappen in buitenlandse homeopathische ziekenhuizen oogluikend toegestaan, zelfs binnen SUMMA (waar men nota bene expliciet opleidt tot arts/onderzoeker). En enige tijd geleden stond er een paginavullende advertentie voor homeopathie in MediZine, het blaadje van studievereniging MSFU/Sams.

Het spreekt voor zich dat een arts niet uitgebreid in discussie moet treden met elke patiënt die alternatieve middelen gebruikt (mits deze de gezondheid niet schaden!) en sommige middeltjes kunnen best helpen ondanks dat ze niet werken (placebo). Maar van een academische opleiding zou (zeker in deze tijd van exponentieel stijgende zorgkosten) wel verwacht mogen worden dat ze kritische, academisch denkende artsen aflevert. In plaats van zich krampachtig te willen onderscheiden met dure stickers op de voordeur zou de opleiding geneeskunde er dan ook goed aan doen het voorbeeld van de veterinaire buren te volgen en nu eindelijk eens duidelijk afstand te nemen van de kwakzalverij. Tot het zover is blijft het behelpen bij geneeskunde.