Mijn aanstaande schoonzoon Sander D.

Studenten die na een stapavond om 4 uur een college online volgen. Weer zo’n briljante ingeving van staatssecretaris Sander Dekker in de droom van campuscolumnist Ruud Schotting.

Ik had onlangs een heel merkwaardige droom. Ik droomde dat staatssecretaris Sander Dekker mijn aanstaande schoonzoon was. Wat is dat toch een fijne knul! Ik moet toegeven, ik vind hem schattig, die grappige krullen, die bril en ook die altijd zalige lach op zijn gezicht. Dé jonge Frans Bauer van de politiek. Onweerstaanbaar!!

Na een heerlijk avondmaal zaten we op de bank aan de koffie. Ik vroeg: “Sander, wat doe je eigenlijk zoal in het dagelijks leven?” Sander bloosde (zoals hij dat als geen ander kan) en de kuiltjes in zijn schattige wangen werden dieper dan ooit. Hij zei: “Ik verzin dingen, dingen die goed zijn voor het land”. Ik schoof gelijk door naar het puntje van de bank. Wat een wezenloos interessante jongen is dit. Ik wisselde snel een blik van verstandhouding met mijn vrouw en knipoogde naar mijn dochter.

Met deze knul zijn wij dus regelrecht met onze neus in de verse boter gevallen. “Vertel, wat voor soort dingen zijn dat dan”, vroeg ik gretig. “Nou, ik had laatst weer een briljante ingeving: Engels op de kleuterschool. Tja, hoe ik er bij kwam, ik heb geen flauw idee, maar ik heb soms van die onweerstaanbare ingevingen. En dan moet ik wel even nadenken, wat ik overigens sporadisch doe, waarom dat dan goed zou zijn. Dan bel ik Tante Jet, en die roept dan snikkend van het lachen: 'voor de concurrentiepositie van Nederland natuurlijk. Oen!' Nou, en dan zeg ik dat in de Wereld Draait Door en dan vindt iedereen dat dan prachtig.”

“En wat ik ook bedacht heb, is dat alle wetenschappelijke artikelen over 10 jaar gratis online moeten staan. Weer zo’n briljante ingeving. Waar ik het vandaan haal, al sla je me dood. Tante Jet heeft een paar weken geleden het internet ontdekt. Beter laat dan nooit zou ik zeggen! Ze is er helemaal wild van!!"

"Alle bibliotheken kunnen gesloten worden, alle boeken op internet en je kan wat je maar wil downloaden op je e-reader, zelfs om 4 uur ‘s nachts. Heerlijk toch? En wat ze helemaal te gek vindt, zijn die MOOC’s. De studenten kunnen gewoon na een avond stevig stappen vanuit hun bed een college volgen om, zeg 4 uur ’s nachts."

"Waarom zou je nog vroeg opstaan om naar een college te gaan in een muffe zaal en omringd door stinkende medestudenten naar een ouwehoer verhaal van een of andere vage professor luisteren? Nee de MOOC is dé oplossing. Gefilmd door Martin Scorsese, met tijdens de intro en de aftiteling muziek van de Rolling Stones. Nee nog gekker, je kan kiezen uit de muziek die je wilt horen: Justin Bieber, Vader Abraham, Black Sabbath. Helemaal interactief. En natuurlijk met zo’n professor waarvan Matthijs van Nieuwkerk een hele natte broek krijgt."

"Tante Jet denkt dat ook de universiteiten best wel dicht kunnen, net als de bibliotheken. Daar heeft ze toch wel weer een puntje denk ik zo. Tante Jet en ik zijn zo heerlijk bezig, we verzinnen steeds weer iets nieuws, en liggen dan samen in een deuk!” Wat is die Sander toch een schat! Zo onbevangen, zo naturel, met die mooie krullen, die olijke lach, die bril. Heerlijk!

Opeens kreeg ik een harde por in mijn zij van mijn vrouw. Ik schrok wakker. “Lig je te dromen of zo, waarom ben je zo onrustig?” “ Tja, ik had een heel merkwaardige droom! Vraagje: S. (onze dochter) gaat toch nog steeds met O.?” “Ja”, zei mijn vrouw, “hoezo”? “O, dan is dat het enige dat niet klopte in mijn droom. De rest helaas wel!”