Nationale Wetenschapsquiz was tenenkrommend slecht

Campuscolumnist Ruud Schotting vond de Wetenschapsquiz op tv tenenkrommend. Omdat de nieuwe campuscolumnist nog niet bekend is, grijpt hij de gelegenheid aan om te vertellen waarom het volgens hem een blaartrekkende klucht was.

Het duurt nog even voor de nieuwe campuscolumnist 2015 mag beginnen. Daarom nog een verhaaltje van de oude, van mij dus. Laten we zeggen ter opvulling van het ‘interbellum’.

Er zijn dingen in het leven waar ik ieder jaar naar uit kijk! Daaronder vallen het Nationaal Dictee en vooral de Nationale Wetenschapsquiz.

Zoals Philip Freriks in het Nationaal Dictee woorden als Przewalskipaard, archaïsch spellingsfetisjisme of Antimakassar kleedje uitspreekt is voor mij van een betoverende schoonheid. Maar hoe je dat allemaal schrijft, ik heb werkelijk geen flauw idee! Laat staan dat ik weet waar het over gaat… Over het Nationaal Dictee maak ik me dan ook allang geen illusies meer. Toch vind ik het altijd heel leuk om mee te doen.

Maar de Nationale Wetenschapsquiz is voor mij echt wel een heel ander verhaal. Al sinds die bestaat duik ik op die vragen zodra ze in verschillende kranten gepubliceerd worden. En met vele promovendi en studenten in mijn omgeving zwoegen we dan jaarlijks om de juiste antwoorden te vinden. Met name de vragen over fysica en wiskunde vinden we dan heel leuk! Smeltende blokjes ijs in water van 4 graden Celsius, heerlijk! Of met 15 km per seconde door het heelal reizen en nooit ergens aankomen. Van die dingen!

Op 28 december 2014 zaten we dus vol spanning voor de tv! Met rode konen en onze vermeend correcte antwoorden in de hand. De uitzending wordt door NWO betaald en door de VPRO uitgezonden. Dan zou er toch weinig mee mis kunnen gaan.

Maar nee hoor, dit deed werkelijk pijn. Het was tenenkrommend! Dit zou dus het summum van wetenschapscommunicatie moeten zijn. The moment we have all been waiting for!!! Hiermee zouden we de handen op elkaar moeten krijgen voor de Nederlandse/internationale wetenschap. Een interessant en amusant programma over wetenschap op de Nederlandse tv. Dat zou toch mogelijk moeten zijn…? Toch???

En wat kregen we: een erbarmelijke, saaie, amateuristische klucht!

Laat ik nog ietsjes duidelijker zijn. Iedere docent of student die wel eens iets aan een publiek heeft moeten uitleggen waar zij of hij de ballen verstand van heeft, kent dat gevoel wel: Ga nooit, maar dan ook nooit iets uitleggen wat je zelf niet snapt! Dat is verschrikkelijk, dat zijn de momenten die je graag zou willen vergeten. Hoe minder je namelijk ergens van weet, hoe meer je je mond moet houden. Behalve in de politiek natuurlijk, want daar is het precies andersom. Maar dat terzijde.

De presentatoren van de Nationale Wetenschapsquiz hadden werkelijk geen enkel idee wat ze aan het uitleggen waren. Onsamenhangend gebrabbel bij een bak vol knikkers, tenenkrommend gelul over het smeltende ijsblokje in een bak water van 4 graden Celsius.

En wat het allerergste was: je kon aan ze zien dat ze het zelf niet begrepen! Dat NWO zich hier voor leent is mij echt een volkomen raadsel. Is er één keer per jaar een moment op de nationale tv dat de wetenschap haar schoonheid mag laten zien en dan eindigt het in een bonte avond: goed bedoeld, maar uiteindelijk een blaartrekkende klucht.

Een organisatie als NWO neemt de hele Nederlandse wetenschap de maat met Veni, Vidi, Vici, en allerlei andere hoogdravende onderzoeksubsidies en ook nog Spinozaprijzen. Hoe kan zo”n organisatie dit goed genoeg vinden? Dat is volkomen onbegrijpelijk!

Laten we als UU NWO aanbieden, uiteraard geheel belangeloos, de presentatie van de Nationale Wetenschapsquiz 2015 over te nemen. Met deskundigen die wél kunnen uitleggen hoe iets ècht zit. Simpel toch? Maar dat zullen ze bij NWO wel weer te ingewikkeld vinden… Of gewoon met die hele Wetenschapsquizonzin stoppen. Hoe schitterend ik die vraag over die smeltende blokjes ijs in water van 4 graden ook vond, het laat me nu volkomen koud!