Wat kan de UU doen tegen IS?

De kwestie rond IS houdt campuscolumnist Ruud Schotting bezig. Wat kunnen wij als UU doen? In tijden van waanzin is verzet noodzakelijk. Zijn voorstel: noem het nieuwe onderwijsgebouw in De Uithof naar de UU-verzetsheld Wim Eggink.

Ik denk dat ik elf jaar was. Ik had een gelukkige jeugd. Totdat ik samen met mijn vader op onze zwart-wit tv naar de Dodenherdenking op 4 mei keek. Ik zag bulldozers uitgemergelde lijken verplaatsen, lijken die aangetroffen waren in een Duits concentratiekamp. Ik ben nu 57 en zie die beelden nog altijd voor me…

Mijn vader en zijn vader zijn tijdens de grote Rotterdamse razzia opgepakt en naar Duitsland gestuurd. Ze moesten via het Feyenoord-stadion rechtstreeks met de trein naar Duitsland voor de Arbeitseinsatz. Godzijdank hebben ze zich er doorheen kunnen slaan en kwamen terug. Met de opa van mijn vrouw liep het minder goed af. Hij werd verraden door een NSB’er die in een schuilkelder had opgevangen dat hij joods was. Hij stierf in Auschwitz.

Jaren later brak de Golfoorlog uit. Saddam Hoessein deugde niet en de VS ging daar wat aan doen. Mijn zoon, toen vier jaar, schrok daar heel erg van. Hij zag die beelden. Veel te jong voor die ellende! De tv stond aan, ik had hem moeten beschermen.

Weet u nog wanneer u het als kind voor het eerst het ‘meest verschrikkelijke/onvoorstelbare’ beeld zag? Vast wel…Ieder kind, dus ieder mens, komt ooit in aanraking met de realiteit. Er bestaan idioten die het heel slecht met ons voor hebben. Hitler, Stalin, Pol Pot, Mao en alle andere krankzinnigen. Lange tijd dacht ik dat de Holocaust toch wel de meest zieke uitwas van de menselijke beschaving was. Maar het houdt niet op.

Nu zijn we dus aangeland bij IS of ISIS. Dappere mannen die werkten als journalist of hulpverlener, worden gekleed in een oranje gewaad voor het oog van wereld ontdaan van hun hoofd. Door halvegaren. Krankzinnigen die zich baseren op hun religie en tegelijkertijd geen bal snappen van hun religie. Honderd moslimgeleerden uit heel de wereld hebben recent een brief geschreven waarin ze 24 punten aanvoeren waarmee ze de belangrijkste claims van IS afwijzen en veroordelen. Maar daar luisteren deze lui niet naar.

Ik had op deze plek een stukje kunnen schrijven over het afstoten van de niet-kerntaken van de UU. Over de conciërges die vervangen zijn door ‘beveiligers’, de ICT-callcenters die het overgenomen hebben van de lokale computernerds of over de vastgoedmaffia en de centrale roosteraars.

Ik had ook kunnen schrijven over de kwaliteit van de UU-‘restaurants’. Zo’n bakje Vietnamese groentesoep kost 1,29 euro. Doet deze soep u ook niet denken aan de soep die u ooit, langgeleden, op de camping maakte? Uit zo’n zakje van Knorr? De soep die je nooit, maar dan ook echt nooit thuis zou eten? En dan die pizzapunten: langdurig gedroogd karton waar zelfs het scherpste mes niet meer doorheen komt. Het grappige is dat je in het restaurant van Deltares/TNO veel beter eten krijgt voor de zelfde prijs en ook nog van de zelfde firma. Niet verder vertellen hoor!

Natuurlijk had ik me over dit soort futiliteiten druk kunnen maken. Maar dat IS-gedoe baart me nu zorgen. Kunnen wij als UU iets doen? Ik betwijfel het. Wel denk ik dat ze bij de master Conflict Studies and Human Rights aan de UU (onverwacht) veel nieuw en opwindend studiemateriaal vinden. Leg de opkomst van IS maar eens uit, voorwaar een niet eenvoudige opgave! Maar verder? Verder hoop ik dat niemand onder onze UU-studenten het in zijn of haar hoofd haalt om hier aan mee te gaan doen.

In tijden van waanzin moeten we ons verzetten. Voor verzet heb je moed nodig. Dat had Wim Eggink in de tijden van de opperste waanzin: 1940-1945. Hij was een student van de UU en pleegde verzet tegen de Duitsers. Daardoor stierf hij in een steengroeve in Duitsland. Wim werd in 2004 tot een van de grootste UU’ers allertijden uitgeroepen. Laten we nu met elkaar een verzetsdaad plegen, niet dat IS er overigens een seconde van wakker zal liggen, maar een daad stellen die ons blijft herinneren aan terreur en zinloos geweld.

Laten we ons nieuwe onderwijsgebouw, dat in 2015 in gebruik genomen gaat worden, niet noemen naar een (overleden) briljant UU-geleerde, maar naar een UU-student die in tijden van opperste waanzin verzet durfde te plegen en dat met zijn leven heeft moeten bekopen: Wim Eggink.

Het Wim Eggink Gebouw. “Waar heb je college? In Ruppert, Buys Ballot, Kruyt, of Unnik? Nee in het Eggink!”. Hij past in ieder geval perfect in het rijtje merkwaardige UU-achternamen!

Doen zou ik zeggen!