Bouw in Utrecht een U-baan

Body: 

De bussen naar De Uithof zijn een hel. Utrecht is volgens Chiem Balduk toe aan een eigen metro: de U-baan. Om te beginnen van Utrecht Centraal naar De Uithof.

Ach, stel je eens voor. Nadat je een terrasje hebt gepakt op de Neude neem je een duik onder de grond en stap je in een metro richting De Uithof. Nog geen vijf minuten later sta je weer bovengronds voor de UB. Zou dat tof zijn? Dat zou supertof zijn. Een infrastructureel orgasme.

De bussen naar De Uithof zijn een hel. Utrecht is volgens Chiem Balduk toe aan een eigen metro: de U-baan. Om te beginnen van Utrecht Centraal naar De Uithof.

Ach, stel je eens voor. Nadat je een terrasje hebt gepakt op de Neude neem je een duik onder de grond en stap je in een metro richting De Uithof. Nog geen vijf minuten later sta je weer bovengronds voor de UB. Zou dat tof zijn? Dat zou supertof zijn. Een infrastructureel orgasme.

Het zou jezelf nóg gelukkiger maken om in Utrecht te studeren en te wonen. En we zijn al zo gelukkig, althans dat schreef het Britse kwaliteitstijdschrijft The New Economy vorige week. In een uitgebreid artikel roemde zij de stad Utrecht om haar gelukkige en gezonde karakter. In ietwat te veel complimenten werden de voorzieningen en economie volledig ontleed.

Ze spraken echter van één probleem: het openbaar vervoer, wat alleen maar een groter probleem zal worden door de enorme groei die de stad momenteel meemaakt. Daarvoor moeten grote oplossingen gevonden worden, anders zal het de stad kapot maken (!!!).

Op dat punt heeft de Britse journalist volledig gelijk. De bussen naar De Uithof zijn een hel, de binnenstad wordt vergast door smerige bussen en ook als fietser sta je vaak in de file. Er komt weliswaar een sneltram naar de Uithof, maar het is nu al bekend dat die niet toereikend zal zijn om de alsmaar toenemende reizigersstroom aan te kunnen.

De U-Baan
De oplossing? Een metro! Het is snel, netjes weggewerkt onder de grond, zal zeker toereikend zijn én de bouw ervan levert veel werk op voor de stad. En we noemen hem: de U-Baan. Afgekort: ‘De U’, wat dan weer een taalkundig orgasme is.

Wacht! Klik nu niet weg omdat je een Calimero-Utrechter bent met de gedachte ‘dat ons stadsie daar toch te klein voor is?’. Dat zijn wij niet. Amsterdam en Rotterdam hebben er ook één, Den Haag een semi-gevalletje. De voorspelling is dat wij in 2030 de derde stad van Nederland zullen zijn (haha, beat that, Den Haag!), dus wij zijn nu aan de beurt. Bovendien zijn Vinex-kolonies als Nieuwegein en Maarssen óók gewoon Utrecht, wat onze stad nog groter maakt. Tot slot zijn er genoeg voorbeelden van metrosteden die kleiner dan Utrecht zijn, zoals het Zwitserse Lausanne en het Italiaanse Catania. Wat daar kan, kan hier ook.

En wacht! Laat je ook niet afschrikken door de verschikkingen van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Dat moet je juist zien als iets positiefs. Wat daar mis ging, kunnen ze bij ons goed doen. Een slechte generale betekent immers een goede uitvoering. Tevens kent Utrecht grotendeels een andere bodem en bebouwing, dus dat moet goed komen.

Het traject
Laten we beginnen met een lijn van Utrecht Centraal naar De Uithof, die tot en met Rijnsweerd ondertunneld is, vanaf daar kan hij de huidige busbaan volgen. Het asfalt bovengronds tussen TivoliVredenburg en de Stadsschouwburg geven we terug aan de urbane natuur. Bussen zijn er verleden tijd en alleen leveranciers (’s nachts!) en taxi’s mogen op een smalle éénrichtingsweg zich er nog vertonen. Wat overblijft is een groene boulevard met ruimte voor voetgangers en fietsers, terrasjes en bomen, alsof je op de Barcelonese Ramblas bent. Een toeristisch orgasme!

Ook de sneltrams naar Nieuwegein en IJsselstein plus de nieuwe Uithoflijn kunnen opgewaardeerd worden tot U-baan. Later kunnen nog lijnen naar Overvecht en Leidsche Rijn worden getrokken. Buslijnen zijn er nog wel, maar uit het centrum en van en naar metrohaltes. Dat betekent een overstap meer, maar het zal de reistijd verkorten.

Wat het kost is onbekend, daar is nooit onderzoek naar gedaan, maar voor de lange termijn zal het zeker uitbetalen. Denk alleen al aan de verhoogde huren van de pandjes langs de route (Ramblas!). Bovendien bestaat er het ‘stationseffect’: waar een trein- of metrostation opent, volgt vanzelf meer bedrijvigheid en bebouwing. Zo rechtvaardigt een station zichzelf.

Ik snap dat de gemeente er wellicht geen geld voor heeft, maar begin op zijn minst met funderingen rondom het station, nu is het toch nog een bouwput. Als die stap A eenmaal gezet is, praten we weer verder over B.

Ach, stel je voor: een U-baan. Wat zal dat mooi zijn. De gemeente mag me altijd uitnodigen voor een kopje koffie. 

Facebook Twitter Whatsapp Mail