Een slechte combinatie: feestdagen en deadlines

Leuk hoor al die feestdagen. Maar het heeft ook een nadeel, zo ontdekt Ariënne Mulder. Het schiet niet echt op als je allemaal deadlines moet halen.

‘Londen is calling’ en als je de kans krijgt, moet je het niet laten. Vandaar dus dat ik afgelopen weekend op studiereis naar deze prachtige stad ben vertrokken. Het was geweldig en ik kwam doodop terug. Weinig slaap en veel lopen hakt er toch in.

Enigszins naïef keek ik uit naar een rustig weekje bijkomen. Totaal fout gedacht, na een blik in mijn agenda werd ik overvallen door een bak paniek en stress. Drie deadlines, de start van een onderzoeksproject en twee dagen werken. En dat allemaal deze week.

Ik heb dus een behoorlijk drukke week voor de boeg en ‘mis’ door Koningsdag ook nog een werkdag. Dit is natuurlijk volledig mijn eigen schuld. Ik had zelf beter moeten plannen, maar juist het plannen en hard werken gaat zo richting de zomer steeds moeilijker.

Allereerst barst het de komende weken van de feestdagen. Koningsdag, Bevrijdingsdag, Pinksteren, you name it. Hartstikke leuk natuurlijk zo’n dagje extra vrij, maar het is niet erg goed voor mijn werkethos.

Daarnaast heb ik zelf al een tijdje last van lentekriebels: ik heb mijn kamer opgeruimd, ben naar de Ikea geweest en we zijn nu (op mijn initiatief) eindelijk de woonkamer eens aan het schilderen. Ook hartstikke leuk natuurlijk en stiekem ook best nodig, maar of het ook handig is?

Bovendien komt daar nog eens bij dat het steeds lekkerder weer wordt, waardoor ik extra veel zin heb om lekker in het park of op het terras te zitten en veel te gaan sporten.

Door dit alles zie ik mijn effectiviteit gestaag afnemen, iets wat helaas dwars staat op het toegenomen aantal deadlines. Het is de laatste periode van het collegejaar en ik wil voor de zomer nog twee onderzoeksprojecten afronden, ik begin aan een stage in Tilburg en ik doe ook nog een vak. Hartstikke druk dus!

En als ik om mij heen kijk, ben ik niet de enige die zich zorgen maakt. Hoe gaan we ooit onze deadlines halen?! Ik heb daarom wat handige studietips opgezocht en afspraken met mezelf gemaakt. Regelmatig eten tijdens het studeren schijnt te helpen. Moet je om de paar uur bewust pauze houden en af en toe even bewegen.

Daarnaast zet ik mijn internet uit tijdens het studeren en probeer ik vanaf ‘s ochtends vroeg al productief te zijn. Op die manier kan ik met een voldaan gevoel halverwege de middag al in het park chillen. Bovendien heb ik gelukkig in mijn huisgenoot een goed studiemaatje gevonden.

Met alweer iets meer vertrouwen ga ik de komende tijd hard aan de slag, zodat ik in ieder geval tussen de vrije dagen door productief ben.

Een bijkomend voordeel is bovendien dat ik zo gruwelijk veel geld heb uitgegeven in Londen, dat mijn portemonnee bijna geen leuke uitstapjes meer toe laat. Die deadlines ga ik (en jullie ook) dus gewoon halen!

Tags: koningsdag