Nominaal is normaal, maar is het ook goed?

Universiteiten willen dat hun studenten binnen de gestelde termijn afstuderen. Zo creëren ze de hoogste rendementen en kosten studenten de universiteit het minste geld. Maar een jaartje wat verbreding naast de studie levert zoveel op!

De nieuwsberichten over de financiering van het hoger onderwijs gaan de laatste tijd nergens anders over: het leenstelsel. Studeren wordt een hoge kostenpost voor studenten en dat moet je vooral niet te lang blijven doen. Ook universiteiten willen liever niet te veel uitloop, dat kost hen immers ook meer geld.

Ik benoem mezelf hierbij tot ervaringsdeskundige; ik heb ook vier jaar over m’n bachelor gedaan. In eerste instantie kwam dit omdat ik tijdens mijn studie nog wilde switchen van richting en daardoor een enorm druk derde jaar zou krijgen, een ongewenste situatie (met twee commissies, een studentassistentschap en een sociaal leven).

In tweede instantie kwam daar bij dat ik op mijn 21ste afgestudeerd zou zijn voor mijn bachelor en master zonder enige ervaring, eveneens een ongewenste situatie. De keus voor een extra bachelorjaar was daarom snel gemaakt.

In mijn vierde bachelorjaar heb ik welgeteld 22,5 ects behaald (normaal = 60), maar daarnaast heb ik me wel beziggehouden met ‘extracurriculaire activiteiten’ (een eufemisme voor werken op de UU). Een jaar meekijken met een faculteitsbestuur, het ontwikkelen van de nieuwe studentensite en nog veel meer. Ik had het niet willen missen!

Toch willen universiteiten dat studenten binnen drie jaar hun bachelor halen en zich 40 uur per week richten op de studie. De Erasmus Universiteit heeft dit zelfs als regel gemaakt (nominaal = normaal).

Paradoxaal is dat je voor de meeste functies waarbij je als student kunt werken bij de UU (bestuur, medezeggenschap, studentassistentschap) ingeschreven moet staan als student om beurs of salaris te ontvangen. De universiteit wil dus enerzijds dat je geen extra activiteiten onderneemt, maar eist wel dat je jaarlijks netjes je collegegeld betaalt wanneer je je bijvoorbeeld 32 uur inzet voor de Universiteitsraad.

Natuurlijk zit er ook een groot persoonlijk nadeel aan langer studeren, het kost je geld en het is erg jammer dat je in de laatste fase van je studie geen studiefinanciering meer krijgt. Met de invoering van het leenstelsel wordt dit helemaal een ramp. Maar alsjeblieft, laat dat je niet weerhouden om je te verbreden naast je studie, je hebt er zoveel aan als je op de arbeidsmarkt terecht komt!