Weg met het wettelijk collegegeld

Als je het hoger onderwijs echt aantrekkelijk wil maken, moet je het wettelijk collegegeld afschaffen, schrijft Milad Tannazi. Het is op korte termijn kostbaar, maar op lange termijn goed voor de kenniseconomie.

Ook ik spring met deze column op de hypetrein richting de discussie over het nationaal leenstelsel. Jullie hebben hoogstwaarschijnlijk allemaal het nieuwsbericht van afgelopen maandag gelezen waarin geconcludeerd werd dat het reeds ingevoerde leenstelsel zorgt voor een lagere instroom in het hoger onderwijs. Volgens minister Bussemaker (en volgens mij) geheel naar verwachting. Ik denk dan bij mezelf: dit had iedereen toch wel aan zien komen? Wat hadden jullie dan verwacht, een stijging in de instroom?

Al met al snap ik de ophef wel; de bezuinigingen hebben hun tol geëist. Daarnaast moet het nog maar blijken of deze dalende instroomcijfers gaan stabiliseren en/of stijgen. Bussemaker zegt een visie te hebben. Immers, voor langdurige groei in de economie is investeren in onderwijs noodzakelijk. Deze langetermijnvisie bevalt niet iedereen. Dat is begrijpelijk, mede door het feit dat het nog niet helemaal duidelijk is hoe al het bespaarde geld straks wordt geïnvesteerd in het onderwijs.

Zoals je misschien al merkt aan mijn intonatie ben ik het niet volledig eens met deze ingevoerde maatregelen. Daarom stel ik iets voor. Naar mijn inzien kan je het volgen van hoger onderwijs ook op andere manieren aantrekkelijk maken. Iedereen is namelijk zo gefocust op de basisbeurs en het inkomen van studenten, dat ze bijna vergeten dat deze ook nog andere vaste kosten hebben.

Eén daarvan is het wettelijk collegegeld betalen; in mijn ogen een onnodig bedrag wat ook nog eens een barrière kan vormen. Dus mijn voorstel: weg met het wettelijk collegegeld! Neem een voorbeeld aan Scandinavië en laat studeren in het hoger onderwijs gewoon voor alle bewoners van de EU-lidstaten gratis zijn! Wij mensen houden van gratis dingen (ook al bestaat er eigenlijk niet zoiets als gratis), dus waarom ook niet gratis studeren?

Het maakt studeren in het hoger onderwijs aantrekkelijker én goedkoper voor de studenten. Daarnaast werkt het dus ook nog stimulerend op het internationaliseren van de universiteiten. Alleen maar voordelen toch?

Ik ken eerlijk gezegd niet alle politieke discussies hierover, maar weet wel dat dit onderwerp al vaker aan bod is gekomen. Nou begrijp ik ook wel dat dit redelijk wat gaat kosten, maar ik denk dat het bijdraagt aan het creëren van een sterkere kenniseconomie en dus op de lange termijn zijn vruchten gaat afwerpen. En langetermijnoplossingen, daar zijn ze toch fan van in Den Haag?