12.000 Duitse studenten in Nederland

Dat blijkt uit het deze week gepubliceerd rapport van internationaliseringsorganisatie Nuffic over de internationale mobiliteit in het Nederlandse hoger onderwijs. Het totale aantal buitenlanders dat in Nederland komt studeren, is vorig studiejaar met vijfduizend gestegen naar 48.500.

Opvallend is het dalende aantal studenten uit China. In 2005 werden er nog maar zo’n 1300 visa aan hen afgegeven, de helft van het aantal in 2003. De Nuffic wijt dit aan een strenger selectiebeleid in het Nederlandse hoger onderwijs, hogere collegegelden en de voor Chinezen dure euro.

Tegenover de toename van het aantal buitenlandse studenten staat ook een stijgend aantal Nederlandse studenten dat voor een opleiding in het buitenland kiest: in 2005 was 17.500 studenten over de grens actief. Ten opzichte van 2004 is dat een stijging met ongeveer achthonderd studenten.

België en het Verenigd Koninkrijk blijven de populairste bestemmingen. In beide landen zijn circa 3000 Nederlanders in de collegebanken te vinden. Buiten de EU is Amerika het populairst: daar studeren 1700 Nederlanders.

HOP