Bijstand voor ex-student in gevaar

De Utrechtse gemeenteraadsfractie van GroenLinks heeft wethouder Spekman gevraagd naar zijn mening over de uitlatingen van Rutte. De staatssecretaris stelde gisteren dat studenten na hun afstuderen niet meer automatisch in aanmerking moeten komen voor een bijstandsuitkering. Ze dienen zich beschikbaar te stellen voor 'een baan aan de onderkant van de arbeidsmarkt'.
Rutte wil op korte termijn in gesprek met de wethouders van de studentensteden. De steden mogen immers zelf hun beleid opstellen voor het verstrekken van uitkeringen.
GroenLinks is bevreesd voor rechtsongelijkheid en vraagt zich af wat de positie is van jongeren die zonder diploma een opleiding verlaten. De wethouder reageert donderdag op de vragen van GroenLinks.
XB