Bos maakt kachel aan met innovatieplatform

Bos zei dit in reactie op de vandaag gepresenteerde Kennismonitor 2006 van de stichting Kennisland. Uit dit rapport blijkt dat de Nederlandse economie ondanks alle inspanningen van het kabinet-Balkenende nog altijd tot de middenmoot behoort. Veel gepraat, maar weinig wol, aldus de stichting. Drie jaar na de start van het Innovatieplatform vernieuwt de Nederlandse kenniseconomie zich nog altijd te traag. De lage investeringen in onderwijs zijn de voornaamste oorzaak, meent Kennisland.

Voor de PvdA-voorman zijn de conclusies van het rapport geen verrassing. Hoewel Bos beweerde niet te twijfelen aan de goede bedoelingen van de regering, legde hij de schuld van het falen bij premier Balkenende. Onder zijn leiding zou het innovatieplatform te veel bezig zijn geweest met vergaderingen over topinstituten en dure laboratoria. ‘Een enorme vergissing, want innovatie zit niet in commissies of platforms, maar in mensen en bedrijven.’

Een aantal knelpunten moet snel worden aangepakt, pleitte Kennisland. Gelet op de dreigende arbeidsmarkttekorten moet het opleidingsniveau omhoog, onder meer door studieuitval te bestrijden en het ‘stapelen’ van opleidingen eenvoudiger te maken. Ook de leraarsberoep verdient een opwaardering. Een algehele verbetering van het onderwijs vindt Kennisland urgenter dan investeren in topopleidingen. Nederland kan zijn geld beter steken in twee sterke regio’s als de Randstad en Eindhoven dan al het geld ‘om de lieve vrede’ gelijk over alle clusters en sleutelgebieden te verdelen.

Ook Bos pleit er voor om het stapelen van opleidingen te gaan stimuleren. ‘Tegenwoordig worden studenten financieel gestraft als ze doorleren van het vmbo tot het hbo. Terwijl dit vroeger nou net dé manier was waarop achterstandsleerlingen zich konden emanciperen.’

HOP