College van bestuur trekt reorganisatieplan ICT niet in

In een uitgebreide brief geeft het college twee hoofdredenen voor het niet opvolgen van het raadsadvies. In de eerste plaats wordt gevreesd dat de alternatieve aanpak waarop de raad aandringt, op zijn best pas op lange termijn tot besparingen zal leiden. Dat is bestuurlijk niet verantwoord, schrijft het college.De nijpende financiƫle situatie van de UU en de relatieve Utrechtse achterstand voor wat betreft de modernisering van de ICT voorzieningen en de ondersteuning, laten een dergelijk weg niet toe.

Als tweede hoofdreden om het advies van de raad niet op te volgen noemt het college zijn verantwoordelijkheid tegenover het zittende ICT-personeel. Het is niet verantwoord om de periode van onzekerheid voor de gebruikers in de universiteit, maar vooral ook voor de betrokken ICT medewerkers, langer te laten duren dan nodig. Bovendien kan van het personeel niet worden gevraagd om mee te werken en te denken in een proces van standaardisatie en besparing, als niet duidelijk is hoe het personele traject eruit ziet.

In de brief, waarin de raad overigens een compliment krijgt voor de constructieve en zakelijke manier waarop het overleg is gevoerd, bevestigt het college nog eens de al tijdens de raadsvergadering van 30 oktober gedane toezeggingen. Zo zal de expertise van ICT-medewerkers in de projectorganisatie worden ingeschakeld, komt er een klankbordgroep van ICT-medewerkers, studenten en docenten om toezicht te houden op de standaarden voor de dienstverlening, en krijgt het nieuw te vormen ICT Service Centrum naast de hoofdvestiging in De Uithof, drie geografisch gespreide ondersteuningsunits.

In zijn brief verzoekt het college de Universiteitsraad om op korte termijn aan te geven of zij gebruik wil maken van het reglementaire recht om nader te overleggen over deze reactie op haar advies. Als de raad dat wenst, zal dat op korte termijn gebeuren in een extra Universiteitsraadsvergadering.

EH