De moeilijke keuzes van hipo's

Hipo's hebben de toekomst. Al voordat deze studenten hun bulhalen, stromen de aanbiedingen van bedrijven binnen. Dekeuzemogelijkheden zijn voor de 'goudstaafjes' onbeperkt, maarkeuzes maken blijkt niet zo eenvoudig.

"Ik wil alles. Elke avond aan de bar zitten met vrienden, mijnstudie goed doen en actief zijn voor mijn vereniging", zegt deUtrechtse student Maarten Burggraaf, een van de hipo's uit dedocumentaire. Hij is 21, studeert recht, bestuur en management enNederlands recht en is voorzitter van de JOVD, de jonge liberalen.Veel van zijn tijd gaat zitten in het bijwonen van vergaderingen,strak in pak met de traditionele VVD-sigaar in de hand. "Het ismoeilijk te zeggen wanneer ik Maarten zelf ben of Maarten infunctie."

Net als de andere vier jongens in de documentaire is hij opjonge leeftijd verzekerd van een succesvolle carriere. Zij wordennu al overspoeld met competentie- en gedragskenmerkentesten,golfclinics, workshops, bedrijvendagen, marketing- enbranchediners. "Het wordt steeds gekker. Shell biedt je zelfs eenweekje op een tropisch eiland aan", vertelt een van de jongens.Prognoses van toekomstige salarissen komen uit tussen de twee endrie ton.

Toch blijkt uit de documentaire dat hipo's het ook lastighebben. Als je zo jong al voor keuzes wordt gesteld, is hetmoeilijk de onbezorgde student uit te hangen. De Rotterdamsestudent Martijn Kaag (20) is daar een goed voorbeeld van. "Ik hadiets heel anders verwacht toen ik ging studeren. Iedereen is zostreberig en fanatiek bezig met een cv dat de lol van het studereneraf gaat." Kaag besloot zijn studies econometrie en bedrijfskundeeen jaar stop te zetten om 'een leuk stukje India en Nepal mee tepakken'. "Ik ben bang dat als ik klaar ben met mijn studie, dat ikdan een baan krijg en opgeslokt word door mijn carriere. Als ikzeventig ben, wil ik het gevoel hebben dat ik alles uit mijn levenheb gehaald. Naar mijn idee kun je op jonge leeftijd invloed op jelot uitoefenen voor de komende vijftig jaar."

Om geld voor zijn reis te verdienen, is Kaag tijdelijk full-timeprogrammeur 'met het salaris van een afgestudeerde IT-er'. "Tienuur per dag werken isoleert je wel. 's Avonds heb ik nergens meerzin in. Alleen op zaterdagavond ga ik uit. Ik ben echt zo'nburgerlul geworden."

Een ander probleem dat hipo's ondervinden is dat ze in hunsuccesvolle wereldje amper vrouwen tegenkomen. "Hetcomputerwereldje is van de mannen", zegt een van de jongens die nogvoor zijn afstuderen een eigen bedrijf heeft opgezet. De redendaarvoor is volgens hem simpel: "Vrouwen hebben meer emoties en datkun je nu eenmaal niet goed gebruiken in deze wereld."

Ook Burggraaf meent dat vrouwen meer moeite hebben om succesvolte zijn. "Mannen geven meer om macht, hebben haantjesgedrag.Vrouwen zijn daar minder gevoelig voor." Naast alle drukkebezigheden hebben de meeste hipo's dan ook geen tijd voor eenrelatie. Burggraaf: "Ik heb een vriendin gehad, maar dat vieleigenlijk niet met mijn functie te combineren. Ze kreeg niet deaandacht die ze verdiende. Zij heeft er erg mee gezeten dat ik hetuitmaakte. En ik? Hum, dat weet ik eigenlijk niet..."

Christie Hofmeester

'Later' wordt uitgezonden op 20 mei van 21.40 -22.30 uur bij de VPRO op Nederland 3. Op de site http://www.dnw.vpro.nl staat meerinformatie en is een forum waarop je mee kunt discussieren overstellingen en het programma.