Diergeneeskunde experimenteert met ADV-regeling

Vanaf 1 januari 1999 gaat de nieuwe ADV-regeling van kracht,volgens het akkoord dat de Vereniging van SamenwerkendeUniversiteiten (VSNU) en de vakbonden begin dit jaar sloten.Medewerkers kunnen kiezen uit een aantal varianten, zoals het vrijopnemen van de (zeven) extra ADV-dagen (de jaarvariant) of hetverkorten van de werkweek (de weekvariant). Het is ook mogelijk omde ADV-tijd over een aantal jaren op te sparen en in specialegevallen kan de ADV worden uitbetaald.

Van augustus 1998 tot januari is er een overgangsregeling voorarbeidsduurverkorting in de vorm van extra ADV-dagen. Behalve bijeen deel van de faculteit Diergeneeskunde. "Bij Diergeneeskundehebben we gekozen voor een experiment", vertelt Hedwig Casteels,manager bedrijfsvoering. Deelnemers aan deze proef werken bij hetcluster Proefdierkunde, het faculteitsbureau en de vakgroepVoedingsmiddelen van Dierlijke Oorsprong.

"Voor de proef die vanaf 1 augustus loopt, hebben de mensen uitalle varianten mogen kiezen. Hieronder valt een vrije variant,waarbij je in overleg met je baas iets anders kunt kiezen." Zo kaniemand beslissen om vier dagen per week negen uur te gaan werken ofbijvoorbeeld één middag in de week vrij te nemen.

Casteels is enthousiast over het experiment: "Opvallend wasmeteen al, dat het Ondersteunend en Beheers Personeel (OBP)dat ineen laboratorium werkt, vrijwel geheel voor de jaarvariant koos enhet WP voor de weekvariant. Voor de spaarvariant kiest vrijwelniemand."

knelpunten

Wat nu al duidelijk wordt, is dat niet alle medewerkers straksvolledig vrij uit alle varianten kunnen kiezen. In de kliniek wordtmet roosters gewerkt waarbij een etmaal in drie blokken van achtuur is ingedeeld en dat is niet te combineren met een negen-urigewerkdag. Ook levert het extra administratiewerk op voor hetmanagement. De grote keuzevrijheid kan er voor zorgen dat het zichtop de werktijden van de medewerkers zoek raakt. Het kan een redenvoor het management zijn om de keuzevrijheid toch enigszins aanbanden te leggen.

"Ik zie in mijn functie gewoon dat het heel veel werk is om vaniedereen bij te houden wanneer en hoeveel hij werkt", verteltCasteels. Eencollega heeft nu voor deze proef een programmaatje inExcel geschreven om van zestig mensen de werktijden bij te houden.Maar als faculteit zullen we naar een grootschalig systeem vooraanwezigheidsregistratie toe moeten. Daar wordt trouwens bijDiergeneeskunde al aan gewerkt."

Werknemers moeten 'herkenbare' vrije tijd krijgen. Dit betekentdat er goed ingepland wordt om te voorkomen dat vrije urenongemerkt zullen vollopen of dat niet opgenomen ADV-dagen verjaren."Wat je dan wel krijgt is dat mensen duidelijker afwezig zijn.Vroeger namen mensen hun ADV-dagen meestal achter hun vakantie open merkte je het niet zo. Maar in mijn cluster verwacht ik, dat dewerkdruk echt omhoog gaat."

Een belangrijk deel van de bezuinigde werktijd zou toch wordengebruikt voor herbezetting?

Janita Drost van de afdeling personeelszaken van de faculteitbeaamt dat het geld voor herbezetting niet automatisch op de plekterechtkomt waar is bezuinigd door ADV. "Het geld ìs er wel,maar voor individuele personen op de werkvloer is het soms moeilijkdat ze het niet op hun directe werkplek terugzien. Overigens is hetop dit moment nog niet duidelijk wat het college met het geld voorherbezetting gaat doen."

"Ondanks deze knelpunten moet ik eerlijk zeggen dat ik ditexperiment wel heel leuk vind", zegt Casteels. En de deelnemers aande proef werken heel goed mee. De eerste stukken over dedefinitieve regeling kregen we pas eind maart. Daardoor hadden wemaar een korte voorbereidingstijd. In mei en juni hebben webijeenkomsten gehouden en formulieren uitgereikt, en voor 1 julihad praktisch iedereen die al ingeleverd!

Frans van Mieghem