Grosse Bruder bij Unitas: drie dagen en nachten op elkaars lip

Grosse Bruder bij Unitas: drie dagen en nachten op elkaarslip

Zes Unitariers zitten van dinsdagochtend tot donderdagnacht metelkaar opgescheept. Hun habitat, een kamertje in het pand aan hetLucasbolwerk, is minder dan dertig vierkante meter groot. Behalveeen tap die continu open staat en een chemisch toilet op het dak -'onze gouden kooi', aldus de deelnemers - hebben ze niets danelkaars gezelschap. Drie camera's staan op hen gericht.

Deze studentenversie van BB (of Grosse Bruder, zoals het bijUnitas wordt genoemd) is georganiseerd door deactiviteitencommissie Hubsch. De zeven leden van de commissiehebben het zeker zo zwaar als de kandidaten. "We moeten dag ennacht in shifts op twee televisies opletten. Per dag monteren weeen uur, anders wordt het saai", zegt commissielid SimoneNelissen.

's Avonds zijn er uitzendingen in het pand voor alle leden.Daarbij wordt er genomineerd in een dagboekkamer en bepalen deleden door middel van gejuich wie eruit moet. Degene die alslaatste overblijft, verdient de hoofdprijs van 250 gulden."Waaromdoe je hier in godsnaam aan mee, vroegen mijn huisgenoten. Diebegrepen er niets van", vertelt deelneemster Laura Boudestein."Ach, als ik word weggestemd, kan ik vannacht weer lekker in mijneigen bedje slapen."

"Mijn huisgenoten zijn ook van Unitas, dus die komen allemaalkijken vanavond", zegt Gerard Buren, tweedejaars rechten. "Alleenvroegen mijn ouders toen ik het vertelde of ik dan geen collegeszou missen. Zelf vond ik Big Brother op tv een verschrikkelijkprogramma, maar dit vind ik prima."

In de kamer zijn horloges, mobiele telefoons, spelletjes, boekenen muziek streng verboden. Drank gelukkig niet. "Maar het gaatnatuurlijk niet alleen om de drank, het gaat erom elkaar te lerenkennen, een band te creren", geeft student sociologie Philippe deJong een verantwoord antwoord. Hij moet er zelf om lachen.

Net als op tv moeten de deelnemers opdrachten vervullen. "Echtopdrachten aangepast aan onze intelligentie", meent De Jong. "Maardat geeft niet. We hebben vandaag liedbundels in elkaar moetennieten voor een fles sterk. Die opdracht haalden we met glans, maarde fles bleek Martini met 15 procent alcohol. Dat is dus geensterk." De hele dinsdag zijn ze verder al bezig met het breien vaneen sjaal. Als die binnen een dag een meter lang wordt, krijgen zede dag erna een zogenaamde 'tientjesmaaltijd', de meest luxemaaltijd uit de Unitas-keuken. Studente psychologie Neeltje vanDoremalen: "Dit wordt een eindeloze breisessie, want dat ding wordtalleen maar breder en amper langer."

Psychologisch diepgaande gesprekken, onderlinge relaties enconfrontaties hebben nog niet plaatsgehad. Meligheid overheerst.Boudestein: "Zware gesprekken komen misschien later. Maar ja, weweten natuurlijk dat vanavond de hele vereniging meekijkt."

CH