Het maakt veel indruk als types als Litjens en Van 't Hek hun Kamponghart laten spreken

Het maakt veel indruk als types als Litjens en Van 't Hek hunKamponghart laten spreken

Het schokeffect heeft ook zijn intrede gedaan in dehockeywereld. De trainerswissel om de groep eens even lekker opscherp te zetten, leek voorbehouden aan de jungle van het betaaldevoetbal. De afgelopen maanden werden ook drie hockeycoachesvervangen. Twee daarvan bij clubs, Bloemendaal en Amsterdam, die deplay-offs om het kampioenschap dreigen te missen. Maar ook aan destaart van de hockeyhoofdklasse wordt professioneel ingegrepen. Bijhet Utrechtse Kampong waarde het degradatiespook zo hevig door devereniging dat de trainer van het eerste elftal na de winterstopzijn conge kreeg. Twee Kampongsterren uit glorieuzere dagen, PaulLitjens en Tom van 't Hek, namen het roer over.

Eerste-elftal speler en geneeskundestudent Olaf Bakker isredelijk nuchter over het zogenaamde schokeffect. Het is gewoon eenfrisse kijk, vindt hij. "Een nieuwe coach kan van een afstandjeveel nuchterder naar ons kijken, denkt Bakker. "Die kan dingenaanwijzen die wij niet zien en die de vorige coach ook niet meerzag, omdat hij al zo lang bij het team zat."

Het gaat bij een schokeffect dan ook om hele eenvoudige zaken,legt Bakker uit. "Wij gingen ervan uit dat iedereen wel zijn eigenman kon dekken. Maar het bleek dat tegenstanders in bepaaldesituaties gewoon achter de rug van een verdediger wegliepen. Diedacht dat iemand anders die man wel over zou nemen. We spelen nuveel simpeler. Iedereen is gewoon weer verantwoordelijk voor zijneigen man." En dat werkt, want Kampong krijgt veel mindertegendoelpunten sinds het aantreden van Litjens.

Bakker speelde vorig jaar nog bij topclub Den Bosch. Hij koosechter voor Kampong om het hockeyen beter met zijn Utrechtsesociale leven te kunnen combineren. Het was wel even wennen. BijDen Bosch stapte hij elke wedstrijd, ook tegen de andere topclubs,het veld op om te winnen. Dat lukte bij Kampong voor de winterstopprecies een keer. Aartsvijand SCHC uit Bilthoven werd met 1-0verslagen.

Bakker begrijpt ook niet precies wat er voor de winterstop aande hand was. Het team beschikt over voldoende kwaliteit omtenminste een degelijke middenmotor te zijn. "We speelden veel teslap en belangrijke spelers waren geblesseerd. Maar degeblesseerden keerden terug. "En het maakt veel indruk op despelers als types als Litjens en Van 't Hek hun Kamponghart latenspreken", zegt Bakker.

Na de winterstop gaat het inderdaad een stuk beter. Tegen alletopclubs werd gelijk gespeeld maar daarna leed Kampong thuis eenuiterst ongelukkige nederlaag tegen Bloemendaal. Omdat al diegelijke spelen steeds maar een punt opleveren en de anderepotentiele degradanten af en toe een potje wonnen, stond Kampongvoor het Koninginnedagweekend nog steeds op de laatste plaats.

Sukkels

Op vrijdagavond moest in Bilthoven de normaal gesproken albeladen derby tegen hockeybuurman SCHC worden afgewerkt. De clubsen de spelers kennen elkaar door en door. SCHC staat een stuk hogeren zou bij winst veilig zijn. Voor Kampong zou een nederlaagvrijwel fataal zijn. Een hele bijzondere wedstrijd weet ook Bakker."Die jongens kunnen geen prijzen meer halen. Die kunnen nog maareen ding en dat is van ons winnen."

Vanaf de eerste minuut leek SCHC dat ook te gaan doen. DeBilthovenaren domineerden de wedstrijd. Uit een strafcorner namenze al vroeg voorsprong. De door eigen Kampongaanhang beschimpte entegelijk aanbeden spits Lankhout scoorde voor rust uit eenstrafcorner en een strafbal zodat Kampong tegen de verhouding meteen 2-1 voorsprong de rust in kon.

Na de rust was het letterlijk bloed aan de paal. De SCHC-spelersworden als ze het veld opkomen heel erg onhockey luidkeelsuitgejoeld door het grote Kamponglegioen dat de tocht naarBilthoven had gemaakt. Vervolgens werd Kampong de gehele tweedehelft compleet weggespeeld. In bikkelharde duels vallen drie gelekaarten. Het 'sukkels' en 'boeren' schalt luid over het veld. Langsde lijn hebben de Kampongfans het hoogste woord, in het veld hebbende Utrechters niets in te brengen. Spits Lankhout wordt zelfs vooracht minuten naar de kant gestuurd nadat hij in eigen cirkel opgeheel eigen wijze door een Bilthovenaar heen probeerde te lopen.Litjens had hem met al zijn tophockeyervaring tijdens hetdaaropvolgende opstootje snel gewisseld, maar daar trapte descheidsrechter niet in. Die vond de actie met een strafcorner zwaargenoeg bestraft en daar kon SCHC niet uit scoren.

Ook aan de nieuwe roergangers die allebei toch de nodigeinternationale finales hebben meegemaakt, gaat al die opwindingniet onbewogen voorbij. Het vleesgeworden schokeffect Paul Litjenszit geen seconde stil. Hij staat de gehele wedstrijd kauwgomkauwenden de scheidsrechter intimiderend naast zijn dug-out. Het nog meervlees geworden schokeffect Tom van 't Hek loopt tussen het publiekvan pure zenuwen ongeveer een marathon tijdens die enerverendeslotminuten waarin SCHC nog ongeveer zes corners krijgt. Eendaarvan eindigt zelfs op de lat en verder sleept de Kampongkeeperzijn team erdoor. Na de wedstrijd vallen spelers en begeleiderselkaar in de armen.

In de wedstrijd twee dagen later tegen koploper Oranje Zwart,pikte de Kampongers het inmiddels gebruikelijke puntje mee tegeneen topclub. En dat hield in dat de Utrechters zich voor het eerstdit seizoen buiten de degradatiezone hebben gewerkt. Er volgen nogtwee zespunten-wedstrijden tegen laag geklasseerdetegenstanders.

Er valt overigens meer dan degradatiehockey te zien bij Kampong.Op dezelfde middag dat de heren de tiende plaats innamen,kwalificeerden de dames zich voor de playoffs. Zij strijden dekomende weken om de landstitel.

Jurgen Swart