hoe kan dat nou?

Uithofbos moet wijken voor auto's

Dat klinkt als een behoorlijk bos, complexbeheerder Ruut van Rossen ...

"Nou, het gaat om wat bosschages en bomen aan de Toulouselaan die zijn blijven staan toen het parkeerterrein bij het Wentgebouw werd aangelegd. Wij willen daar nu extra parkeerplaatsen gaan cre‘ren voor de bewoners van de nieuwe studentencomplexen. De parkeernorm van de gemeente eist dat ook van ons. Er rust nu overigens al een bouwbestemming op dat terrein."

Waarom daar? Het Wentgebouw wordt toch afgestoten over een paar jaar?

"Het is de enige plek in de nabijheid van de studentencomplexen waar we deze mogelijkheid hebben. Het centrumgebied van De Uithof is vol en de weilanden aan de Cambridgelaan willen we liever groen houden. Bovendien is het nog maar de vraag of het Went daadwerkelijk ooit gesloopt gaat worden."

Gemeenteraadslid Niki Schipper van GroenLinks, u heeft vragen gesteld in de gemeenteraad over de UU-aanvraag. Al eens in het bos geweest?

"Nee, maar het gaat mij om het principe. De fracties in de gemeenteraad hebben eerder dit jaar gevraagd terughoudend te zijn met vergunningen. Ook willen we al jaren de recreatiedruk op Amelisweerd terugdringen. Maar wat me het meest verbaast, is dat het Transferium dat in De Uithof moet komen kennelijk niet voldoende capaciteit heeft."

Ruut van Rossen, kunnen die studenten niet in het Transferium parkeren?

"Ooit was er een plan voor een parkeergarage bij het Kruijtgebouw waar het parkeren voor medewerkers en nieuwe Uithofbewoners gecombineerd kon worden. Maar bij de keuze voor een Transferium bij sportcomplex Olympos is alleen uitgegaan van parkeerplaatsen voor medewerkers van de universiteit, het ziekenhuis en de hogeschool. Voor de woonlocaties is het Transferium geen optie. Dat wil de gemeente niet en dat wil de SSH niet. Bovendien zal dat Transferium er pas over een aantal jaar zijn. Dat is voor de nieuwe bewoners te laat."

Niki Schipper ...?

"Ons als gemeenteraadsfracties is verteld dat met het Transferium tegemoet werd gekomen aan de behoefte aan parkeerplaatsen in De Uithof. Om die reden zijn we ook bereid geweest de concessies te doen op het gebied van milieu en groenvoorziening die voor de aanleg van dat Transferium nodig waren. Ik ben benieuwd naar de antwoorden die ik krijg van het college van burgemeester en wethouders.