'Indaling' promotie taboe voor Nijs

Daarmee neemt Nijs stelling tegen de 'indaling' van het promotietraject in de tweejarige masterfase. Zo resteren nog maar drie jaar voor het behalen van de doctorstitel tegen een promovendisalaris. Veel te kort, vinden studentenbond ISO en promovendiclub PNN.

De omstreden variant wordt al toegepast door het Tinbergen Instituut, het gezamenlijke economische onderzoeksinstituut van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en de Universiteit van Tilburg. Die laatste instelling wil de indaling gaan toepassen op een groot aantal alfa- en gammastudies. Het promotietraject zoals Nijs dat voor ogen heeft, is "niet zoals Tilburg dat bezig is vorm te geven."

Indaling kan aantrekkelijk zijn voor de universiteiten. Die hebben zich verslikt in de verhoogde inschaling van promovendi. De bedoeling daarvan was om promoveren weer aantrekkelijk te maken, maar daardoor staan de universiteiten nu voor een financieel probleem. En een masterstudent is nu eenmaal goedkoper dan een promovendus.

HOP