Jonge hoogopgeleiden vinden UU prima werkgever

In het onderzoek van Intermediair is de reactie op een on-line enquête verwerkt van 3002 jonge hoogopgeleide personeelsleden van Nederlandse bedrijven en organisaties. De enquêtes zijn in maart van dit jaar verstuurd naar medewerkers met een afgeronde opleiding op hbo- of wo-niveau met maximaal 10 jaar werkervaring. Behalve naar een oordeel over hun eigen bedrijf of organisatie werd hen ook gevraagd waar ze het liefst zouden willen werken.

In de resulterende ranglijst gaat Philips aan de leiding, gevolgd door Shell, de Rabobank en Unilever. Ook vorig jaar stonden die vier bedrijven op de bovenste vier plaatsen. In de non-profitsector wordt de Politie door de respondenten als beste werkgever beoordeeld, gevolgd door Schiphol, de Belastingdienst en de Gemeente Amsterdam.

Uit de lijst blijkt dat de Universiteit Utrecht vergeleken met vorige jaar een forse sprong heeft gemaakt. In 2005 stond de UU nog op plaats 65, dit jaar is zij gestegen naar de 28e plek. Van de Nederlandse universiteiten beschikt UU volgens het Intermediair onderzoek over het beste imago bij jonge hoogopgeleiden. Op een top 25 van organisaties in de non-profit sector neemt de UU dit jaar de zesde plaats in. Daarachter volgen de Radboud Universiteit (9), de Erasmus Universiteit Rotterdam (15) en de universiteiten van Amsterdam (21) en Leiden (22).

EH, MvdK