Kleurrijke gids van een kleine grote stad

"Vrienden beschouwen me nu een beetje als een Utrecht-expert. Zebellen me op om te vragen waar ze goedkoop en lekker kunnen eten",zegt studente algemene letteren Nathalie Timmerman. Evenals deletterenstudentes Liza Kemman en Marije Michel bezocht zij tweejaar lang restaurantjes, winkeltjes en bezienswaardigheden om ze tebecommentarieren voor de gids. Timmerman: "Ik heb hele avondengezeten in restaurantjes. Als je eenmaal in gesprek raakt met deeigenaren, kwam vaak zo'n hele familie vol trots vertellen over hunbedrijf. Ontzettend leuk om mee te maken."

Initiatiefneemster van de gids is oud-studente Marijke Orthel.Zij wilde een aantal jaar geleden een vriend een eigentijdsestadsgids van Utrecht cadeau doen, maar kwam erachter dat ze geenenkele gids echt de moeite waard vond. Daarom besloot ze, metmedewerking van studenten, zelf zo'n boekje in elkaar tezetten.

Uit de persoonlijke observaties en beschrijvingen in de gidsvalt op te maken dat de schrijfsters een groot zwak voor Utrechthebben. Timmerman: "Het leuke aan Utrecht is dat het geen dorp,maar ook geen echte stad is. Als je hier iemand leert kennen, kunje er donder op zeggen dat je die persoon binnen drie dagen weereen keer ontmoet."

En van de favoriete plekken is voor de studenten De ZevenSteegjes, omdat er nog zoveel echte Utrechters wonen met de socialecontrole die daarbij hoort. Ook de Twijnstraat wordt gewaardeerdvanwege de mooie winkeltjes. "Wat mij vooral opviel was dat erzoveel authentieks is in Utrecht. Thaise eettentjes worden ook echtgerund door Thaise mensen. Hetzelfde geldt voor de meesteItaliaanse restaurants. Ik kom zelf uit Utrecht dus ik kende destad al goed, maar ik heb toch een hoop nieuwe dingen gezien", zegtKemman over haar herontdekking van de stad. "Het leukste vond ikdat je de sporen van het verleden overal in de stad tegenkomt. Waarvroeger de markten waren, zitten nu alle grote winkelketens. Enwaar vroeger de kapittels van de kerk zetelden, zitten nu deuniversiteitsgebouwen."

Hoewel de studentes er veel avonden enthousiast op zijn uitgeweest om op eigen kosten de stad te ontdekken, bleef het tot vlakvoor de uitgave nog onzeker of er wel een gids zou komen.Oorspronkelijk zou uitgeverij Kwadraat het boekje namelijkuitgeven, maar die ging failliet. Daarna werd besloten de 'BIG IDEAcity guide' dan maar in eigen beheer uit te geven. Niet zondersucces, want de eerste druk is inmiddels uitverkocht.

Behalve een deel van de kosten die ze gemaakt hebben, krijgen destudentes er nog meer voor terug. Timmerman: "Voor mij betekende degids echt een opstapje naar de journalistiek, wat ik altijd alwilde. Ik ben nu aan het werk voor de Amersfoortse Courant. Bijmijn sollicitatie praatte ik alleen maar over de gids en ik benaangenomen."

CH

'Eg Utregs'

Anders dan de VVV-gids of het Vademecum van de universiteit,probeert de 'BIG IDEA city guide' vooral door te dringen in het'egte Utreg'. De gids behandelt heel summier de officilegeschiedenis in jaartallen. Vervolgens komen per wijk de leukstebezienswaardigheden aan bod. Daarbij moet worden opgemerkt datalleen de centrumwijken behandeld worden, dus geen aandacht voorKanaleneiland, Zuilen of Lunetten. Wel voor De Uithof, waar metname aandacht is voor de architectuur. Aan de hand vanbezienswaardigheden worden leuke weetjes verteld. Zo was deletterenbibliotheek aan de Wittevrouwenstraat ooit het paleis vanLodewijk Napoleon. In de gids is niet alleen aandacht voor degrotere musea, de Dom en de grachten, maar bijvoorbeeld ook voorhet Volksbuurtmuseum Wijk C en de Ulu-moskee in Lombok. Daarnaastwordt veel ruimte besteed aan restaurants van allerlei aard, met deprijsklasse, feitjes en de openingstijden erbij. Zo wordt over hetSurinaamse eethuis 'Aarti', bekend onder studenten, verteld dat deeigenaren dit eethuis vijftien jaar geleden begonnen en hetvernoemden naar hun dochter. Aan het eind van de gids is een zeercompleet overzicht van alle markten, activiteiten, monumenten enconcerten opgenomen.

De 'BIG IDEA city guide' is uitgegeven doorvereniging Nieuw Utrecht en voor 29,90 gulden te koop bij ondermeer VVV Utrecht.