Koninginnedag in Utrecht: weinig Maxima, veel bier

Vanwege het onverwacht lekkere weer en het feit dat 29 april opeen zondag valt, begint Koninginne'nacht' dit jaar al 's middags.Alle terrassen en straten stromen vol en voor elke pinautomaatvormt zich een lange rij. Een jaarclub, gehuld in oranje stola's,probeert de sfeer in de rij goed te houden door smartlappen tezingen. "Onhandig dat er alleen honderd gulden uit de automaatkomt, want op de Vrijmarkt heeft niemand wisselgeld", wordt er inde rij gemopperd.

Voor studentenhuizen die liggen in het Vrijmarktgebied isKoninginnedag het hoogtepunt van het jaar. Een huis aan de Van Aschvan Wijkckkade heeft het groots aangepakt. Een completeopenluchtdisco met dj en bar moet de voorbijgangers vermaken. Debewoners zijn niet van plan die nacht te gaan slapen, of het moeteen tukje op de banken voor het huis zijn.

Ook bij Predikherenkerkhof 20 is het voor het huis eenuitdragerij. "Wij hoeven niet naar de Vrijmarkt, de Vrijmarkt komtnaar ons", zegt Bram Hentenaar, student geneeskunde. "Voor mij ishet de eerste keer dat ik Koninginnedag in dit huis meemaak en hetis echt heel relaxt. We hebben onze eigen tap en gelukkig zit hetweer ook nog mee. We kunnen voor de deur koffie drinken en eitjesbakken."

Officieel gaat de Vrijmarkt om een uur 's nachts dicht tot devolgende morgen. De meeste verkopers blijven echter bij hun warenzitten. Niet onterecht, want eigenlijk lopen er de hele nachtmensen rond. Snackbars draaien spitsuren. Vijf jongens hebben naareigen zeggen 'het koopje van de eeuw' opgepikt. Midden in de nachtdragen ze een levensgrote vrieskist richting hun studentenhuis. "Wekonden dat ding niet laten staan, maar hij is toch behoorlijkzwaar. Ik hoop maar dat 'ie het doet."

Oranjebitter

Van Koninginnedag zelf krijgen een hoop studenten eigenlijkweinig mee. Of ze blijven na een doorwaakte nacht in bed liggen, ofze zitten brak op een terrasje. "Vannacht lag ik om zeven uur ofzoin bed en vandaag zit ik alweer vanaf twaalf uur in de stad", zegtSharon Wenselaar, studente film- en televisiewetenschappen. Eenvriend van haar vult aan: "Ik had zo'n ontzettende hoofdpijn dat iker niet meer van kon slapen. Dan kun je nog beter opstaan."

Veel studentenverenigingen zijn op Koninginnedag ook open. Ledenkomen daar een laatste drankje halen of beginnen juist hun nieuwedag met, jawel, een borrel. Bij Unitas heeft de slijter verzuimd debestelde twintig flessen oranjebitter te brengen.

Op de Vrijmarkt is een groep studenten aanwezig datdaadwerkelijk een financieel slaatje probeert te slaan uit dezedag. Een jaarclub van UVSV verkoopt voor vijftig cent echte'Maxima-wimpers', andere studenten verkopen voor hetzelfde bedrag'Maxima-kroontjes'.

Een dispuut van Biton verkoopt complimenten. "Een kwartje percompliment en voor een welgemeend compliment een gulden", zegtstudente psychologie Marga Veldhuizen. De complimenten verkopenbeter dan ze verwacht had. Ze hebben met z'n allen al rond devijfentwintig gulden opgehaald. "Veel meisjes willen wel eencompliment voor hun vriend kopen, maar het is niet altijd evenmakkelijk om wat te verzinnen."

Op het Vredenburg proberen elf studenten geen geld, maarstudiepunten te verdienen. Voor hun opleiding aan de BusinessSchool in Haarlem doen ze een recordpoging voor de langstegelukswens aan Willem-Alexander en Maxima."Ik heb vannacht eenuurtje geslapen", vertelt een van hen. "Vanochtend waren we omnegen uur al bezig, maar het is wel ontzettend gezellig." In deloop van de dag verzamelen ze meer dan honderd meter gelukswens,met teksten als: "Ik ben leuker dan Alex, hoor!" en "Jammer dat jeal bezet bent!"

Sokken

Niet overal in de stad is de sfeer ontspannen. Met name op hetcentraal station loopt het merendeel van de mensen chagerijnigrond. Alle 'provincialen' op weg naar Amsterdam zijn gestrand inUtrecht omdat de treinen wegens drukte niet meer rijden. Tweeeindexamenscholieren uit Zeist met rood, wit, blauwe strepen op hetgezicht en oranje kronen op zitten al vanaf elf uur 's ochtends tewachten op de trein. "We zijn vannacht speciaal niet uitgegaanomdat we vandaag vroeg in Amsterdam wilden zijn. Nu zitten we hieral vijf uur te wachten. We zijn al drie keer Utrecht doorgeweest.Zul je zien dat als we in Amsterdam aankomen, alles al isafgelopen."

Onder de gestrande slachtoffers bevinden zich niet veelstudenten. Degenen die het feest in Amsterdam of Den Haag wildenvieren, zijn veelal de nacht ervoor al vertrokken.

"Ik wilde eigenlijk wel even naar Amsterdam, maar dat zat ervandaag niet echt in. Dan lopen we hier een rond en drinken eenbiertje, ook prima", zegt Hugo de Bruin, student cognitievekunstmatige intelligentie. Hoewel hij de hele nacht en een grootdeel van de dag over de Vrijmarkt heeft gelopen, heeft hij nietmeer gekocht dan een paar sokken en een zakje zelfgemaakteboterbabbelaars. "Koninginnedag gaat toch vooral om de sfeer.Gewoon leuk om in die drukte en chaos te lopen. Om zes uur vannachthebben we een paar agenten nog een kopje soep gebracht omdat zij ertoch ook de hele nacht moesten staan."

Christie Hofmeester