Nieuwe alcoholwet heeft geen grote gevolgen voor studentenkantines: 'Als je helemaal laveloos bent, kom je niet meer thuis'

Nieuwe alcoholwet heeft geen grote gevolgen voorstudentenkantines: 'Als je helemaal laveloos bent, kom je niet meerthuis'

"Tijdens de karateles mogen we niet met elkaar praten, dusdrinken we na afloop samen een biertje", verteltpsychologiestudente Christa van Mierlo. Van Mierlo is iederedinsdagavond in het sportcafe Olympos in de Uithof te vinden. Zedrinkt bier want cola vindt ze niet lekker.

Frisdrank schijnt na het sporten een vol gevoel te geven endaarom kiezen veel sporters voor een biertje. Dat is in Olymposvrijwel iedere avond duidelijk te zien. Er wordt door de verzameldestudenten stevig doorgedronken. Op vrijwel alle tafeltjes staat eenjuk, de Olympos-aanbieding, een kan met tien biertjes. Guido vanden Bos die met zijn team 'Keihard de Lekkerste' al jaren meedoetaan de interne volleybalcompetitie heeft de afgelopen jaren denodige uren doorgebracht in de kantine van het sportcentrum. Hijwindt er geen doekjes om: "Het is eigenlijk een avondje stappeninclusief een wedstrijd, we gaan regelmatig kachel naar huis".Afgestudeerd geoloog Van den Bos werkt tegenwoordig, dus meestal ishij om een uur of elf weg, maar vroeger haalde hij steevast desluiting van de bar om half een.

Nekslag

Al dat drankgebruik in sportkantines, vooral door jongeren, isde minister een doorn in het oog. En daarom is de drank- enhorecawet veranderd. Het oorspronkelijke plan was om desportkantines volledig droog te leggen. Maar het missen van debarinkomsten zou de nekslag voor veel verenigingen betekenen. Demeeste sportkantines worden gedraaid door vrijwilligers zonderhorecadiploma's. En de nieuwe wet, die vanaf november van krachtis, eist nu dat twee mensen per vereniging een diploma socialehygine halen. Zo'n cursus kost ongeveer tweehonderd gulden en leertbarkeepers om verantwoord om te gaan met alcoholgebruik. Bovendienmoeten de verenigingen een alcoholontmoedigingsbeleid gaanvoeren.

De studentenroeiverenigingen Orca en Triton hebben een clubhuismet een eigen mensen achter de bar. Orca is overigens financieelniet afhankelijk van de baromzet, want roeivereniging en bar zijnvan elkaar losgekoppeld. Beide roeiverenigingen moeten hunvrijwilligers nog laten opleiden. De Orca-vrijwilligers krijgen opdit moment al instructie, maar daar leren ze vooral hoe de tap ende kassa werken.

De Stichting Orca Bar is druk bezig om uit te zoeken, wat er nuprecies moet gebeuren. Een paar telefoontjes naar de gemeentehebben vooralsnog weinig duidelijkheid verschaft. Waarschijnlijkzal het erop uitdraaien dat twee bestuursleden van de barstichtingeen diploma Sociale Hygine gaan halen, vermoedt voorzitter van diestichting Nienke Wiersma.

Over het algemeen vinden er geen drinkgelagen plaats in deOrca-kantine, zegt Wiersma. Eigenlijk wordt er maar twee keer perjaar stevig gedronken en dat is als de wedstrijdroeiers in en uittraining gaan. Dat feestje staat echter onder verantwoordelijkheidvan het Orca-bestuur en dat heeft altijd auto's klaar staan om doordrank gevelde clubhelden snel af te voeren. "Ik kan me geen enkelincident met drank herinneren", zegt Wiersma.

Sociale controle

Ook in Olympos staan leden van de sportverenigingen achter debar. Maar dat is de enige overeenkomst met een sportkantine. Hetcomplex heeft een sportcafe dat is aangesloten bij de stichtingMesacosa. De problemen die al die vrijwilligerskantines hebben,kent het Olympos-cafe niet, vertelt Arie Raterink. Raterink isdivisiemanager bij het Facilitair Bedrijf Utrecht. Het FBU pacht dekantine van Mesacosa. Die leden van de studentensportverenigingenstaan er niet alleen voor de gezelligheid. Ze worden er ookneergezet door het FBU om de sociale controle te vergroten.

Het FBU heeft niets te maken met de nieuwe wetgeving. Deopeningstijden van het sportcafe zijn gelieerd aan sportieveevenementen. Maar verder is het een normaal commercieel bedrijf dataan de wettelijke voorschriften moet voldoen. Dat houdt in dat debelangrijkste personeelsleden in het bezit zijn van cafepapieren enhet diploma sociale hygine. Raterink verwacht dat zijn personeelgoed met dronkelappen kan omgaan. Zijn bedrijf heeft er verderbewust voor gekozen om alleen bier en wijn te schenken. "Als erongelukken gebeuren is er vaak sterke drank in het spel", weethij.

Maar Raterink heeft in zijn positie wel een goed zicht op dedrankomzet. "Ik wil de zaken niet mooier voorstellen dan ze zijn.Er wordt stevig gezopen", zegt hij kernachtig. Hij legt een grootdeel van de verantwoordelijkheid bij zijn klanten. "We hebben ookniet met snotneuzen te maken. Onze studerende bezoeker is nueenmaal gewend om grote hoeveelheden bier te drinken. Ze drinkenbovendien vaak met hun teamgenoten en er is altijd wel eentje diezijn kop erbij houdt."

Dat beeld wordt bevestigd door klanten als Christa van Mierlo."Je ziet hier nooit mensen die omvallen van de drank." Daar zijnook praktische redenen voor denkt zij. "Je zit hier overal vervandaan. Bijna iedereen moet een kwartier fietsen. Als je helemaallaveloos bent, kom je niet meer thuis." Assistent-bedrijfsleiderBerton zegt weinig anders dan zijn baas Raterink. "Er gebeurt hierzo weinig. Als het toilet een keer onder is gekotst hebben we hetdaar weken later nog over." Hij heeft inderdaad wel eens eenlastige klant, maar doet daar redelijk nuchter over. "Dat zijn vaakmensen die zonder drank op ook lastig zijn."

Jurgen Swart