'Nu zit Pierre Bokma bij míj in de zaal'

"Ik was gewoon te schijterig om naar de toneelschool te gaan".Jacob Derwig had misschien niet de beste reden toen hij in 1987besloot zijn grote liefde 'Het Toneel' aan een wetenschappelijkestudie te onderwerpen. Met ijverig studeren snelde hij echtergemakkelijk door het eerste jaar van Theaterwetenschappen. Vijfblokken, steeds twee vakken: het ging zonder problemen.

"Ik was gedisciplineerd maar eigenlijk op een heel onkritischemanier", denkt Derwig nu. "Op de middelbare school was ik gewendmijn proefwerken Latijn en Grieks grondig voor te bereiden, en inUtrecht ging ik gewoon op de oude voet verder. Pas in mijn tweedejaar ging ik nadenken over wat ik nu eigenlijk wilde met mijnstudie en waarom ik die rare theoretische vakken volgde. Toen vielmeteen de discipline weg."

Gaan studeren in Utrecht betekende voor Derwig niet alleenverhuizen, maar ook samenwonen. "Dat ging eigenlijk heelvanzelfsprekend. Mijn vader kocht een huis voor mij in deKerkdwarsstraat en daar ging ik met mijn vriendinnetje uitDordrecht wonen. Die relatie heeft het overigens niet overleefd. Destudententijd is daarvoor misschien toch teveel een periode waarinje nieuwe dingen wilt uitproberen."

Van zijn introductieperiode herinnert Derwig zich vooral hettheaterbezoek. "Met de eerstejaars van Theaterwetenschappen heb iktoen Pierre Bokma als Hamlet gezien. Met open mond heb ik dataanschouwd. Nu zit Bokma bij mij in de zaal. Eigenlijkonvoorstelbaar."

Lid worden van een gezelligheidsvereniging was voor Derwig nietecht een optie. "Ik heb wel wat rondgekeken, maar Corps en Unitasvielen meteen af en Veritas vond ik te halfslachtig. Bovendien werdik al snel geheel in beslag genomen door de toneelwereld."

Aan het eind van zijn eerste jaar raakte Derwig steeds meerbetrokken bij producties die door de studenten vanTheaterwetenschappen zelf werden verzorgd. "We hadden een heleproductieve en talentvolle klas. Ik herinner me dat we toen in heteerste jaar onder meer Gilgamesj hebben gespeeld. Met enkele vandie studiegenoten heb ik kort voor mijn vertrek uit Utrecht detoneelgroep ''t Barre Land' opgericht. Die is nog steedssuccesvol."

Derwig verliet Utrecht na drie jaar toen hij werd aangenomen opde toneelschool in Arnhem. Spijt van zijn academische carrièreheeft hij nooit gehad. "Ik weet wat theater is of kan zijn. Diebasis heb ik. Nu beginnen er mensen van 17 jaar op de toneelschooldie van toeten noch blazen weten. Wat dat betreft was ik blij datik zes jaar studiefinanciering had en pas later de overstap konmaken."

Xander Bronkhorst