Over smaak valt te twisten

Joop Kessels, directeur USP-Communicatie en woordvoerder van deuniversiteit: "Heel anders. Ik vind de kleuren niet mooi. De velevlakken, de rasters en de omgevallen V als icoon zijn nogal druk enik vraag me af of de combinatie van die elementen voldoende ruimtelaat voor een spannende vormgeving. Maar dat zal de toekomstuitwijzen.

"Ik vind het een misser dat het beeldmerk van de UniversiteitUtrecht niet is terug te vinden op de voorpagina. Ondanks het feitdat het U-blad uitgeven wordt door een stichting moet hetherkenbaar zijn als universiteitsblad van de Utrechtseuniversiteit. Het liefst zag ik het U-blad aansluiten bij debasiskleuren van universiteit en bij de universitaire huisstijl. Inieder geval herkenbaar voor een buitenstaander. De inhoud alleen isonvoldoende om deze herkenbaarheid te bereiken; daar is ook vormvoor nodig."

Emmy Lagrange van cultureel centrum de Uitwijk mist het mooiedubbele U'tje. "Verder vind ik de verniewing een verbetering; dekaders zijn plezierig, die grote lappen tekst warenafschuwelijk."

John van Berkel, student Informatica: "Het ziet eruit alsof heteen folder van de Rabobank is met dat blauw-oranje. Verder erger ikme aan die misselijkmakende kleine lettertjes. Dat liggende vinkje,daar gaat ook niets van uit, echt de lulligheid ten top."

[?mP#a4!#$&Nanneke Nix, voormalig bestuurslid USF: "Dieschreefloze letter vind ik afschuwelijk, onleesbaar. Ik ben niet zogelukkig met jullie nieuwe opmaak. Een beetje seventies-sfeer. Ikweet ook wel dat de seventies nu 'hip' zijn bij veel jongeren. Maarer is ook een grote groep die weinig opheeft met plateau-zolen enwijde broekspijpen. Bovendien: wat nu hip is kan gauw weerpassée zijn. Dus of deze vormgeving over pakweg twee jaar ooknog zo hip is?"

Bas Savenije, directeur Universiteitsbibliotheek:"Gefeliciteerd, een heel mooie opmaak. Helder, overzichtelijk,transparant. Ik vind mijn weg wel in het U-blad. Doorgaans lees ikVolkskrant en NRC/Handelsblad, maar in de vakantie wil ik nog weleens een AD kopen. Dan ben ik echt eerst een kwartier bezig met tezoeken naar wat waar precies staat. Dat had ik met dit eersteU-blad absoluut niet. Ik vind het een vooruitgang."

Prof.dr F.J. Groebel, Psychologie van de massamedia: Het U-bladkomt eindelijk fris en behoorlijk jeugdig over. Goed gedaan. Eenverbetering die de lezer zeker bereikt. Over de lay-out ben iktevreden. Het enige is dat de kleuren krachtiger kunnen, zodat hetU-Blad op een tafel van een cafè in de binnenstad ookaantrekkelijk oogt.

Sommige pagina's zijn wel wat onrustig leeg en hier en daar zijnde verbanden tussen de verhalen niet helemaal duidelijk. Zeer goedzijn de verschillende afdelingen in het blad. Het is alsof hetU-blad nog iets te terughoudend is in de nieuwe stijl. Zo'ntekeningetje bij de column bijvoorbeeld, dat zou wel wat krachtigerkunnen.

En verder:

-Schreef is voor mij de leukste rubriek en die staat nog steedsop de achterkant. En wat de niewe stijl betreft: lekker.

-Aardig, weer wat nieuws.

-Die kleuren doen me aan de Tweede Wereldoorlog denken.

-Leuk en iets overzichtelijker.

-Lettertype is plezieriger, de rest niet per se.

-Is dit de Telegraafstrategie? Minder letters op de pagina en delezer het gevoel geven dat hij tóch veel leest. Mensen zijneerder leesmoe dan vroeger, zit dat er achter?

-De voorkant lijkt wel een folder van eenzonweringenfabriek.

-Aan verandering moet je altijd wennen.