Prinsjesdag: geen feest voor het HO

Nieuwe extra’s voor het hoger onderwijs zijn in de begroting met een lantaarntje te zoeken. Om het vrije ondernemerschap te bevorderen reserveert het kabinet in 2007 twintig miljoen euro voor de oprichting van zogenoemde ‘centres of entrepeneurship’ bij universiteiten en hogescholen. Het geld is afkomstig uit de aardgasbaten en staat niet op de eigen begroting, maar op die van het ministerie van Economische Zaken.

De universiteiten krijgen er ten opzichte van het lopende begrotingsjaar zestig miljoen euro aan onderwijsmiddelen bij. Dat geld wordt voornamelijk gereserveerd voor internationalisering en het aantrekken van topstudenten.

Nieuw op de begroting voor de universiteiten is het extra budget voor rendementverhoging en het bevorderen van excellent onderwijs. Dat geld – vijf miljoen euro in 2007, oplopend tot vijftien miljoen euro in 2010 – is afkomstig uit de aardgasbaten.

Verder gaat er meer geld naar de onderzoeksmasters. Voor deze meerjarige progamma’s is komend jaar meer dan tien miljoen euro beschikbaar; ruim twee keer zoveel als in 2006.

In de voorjaarsnota stond al dat het hoger onderwijs meer geld krijgt om de stijgende studentenaantallen op te vangen. Voor komend jaar krijgen universiteiten er 5,4 miljoen euro bij; dit bedrag loopt in 2010 op tot 55,5 miljoen.

Het wetenschappelijk onderwijs staat in 2007 voor ongeveer 3,5 miljard op de OCW-begroting. De universiteiten krijgen daarmee krap zestig miljoen euro meer dan in 2006. Het hbo krijgt in 2007 zo’n twee miljard euro, bijna honderd miljoen euro meer dan nu.

HOP