Rector wil beleid bestuursbeurzen heroverwegen

Die toezegging deed hij tijdens een OER-debat over de voorgenomen bezuiniging op de bestuursbeurzen. De voorzichtige handreiking van de rector kwam aan het einde van een drukbezochte avond waarin het beleid van het college van bestuur stevig onder vuur werd genomen. Begin dit jaar kondigde het college aan dat de vergoeding voor het collegegeld van student-bestuurders met ingang van 1 september 2004 komt te vervallen. Hierdoor daalt het inkomen van een bestuurslid met 87 euro per maand. In totaal wordt zo drie ton bezuinigd op de studenten.

Van verschillende kanten werd de rector voor de voeten geworpen dat het studenten op deze manier financieel onmogelijk wordt gemaakt om nog intensief met bestuurswerk bezig te zijn. Ook de medezeggenschap zou het als gevolg van de bezuinigingen moeilijk krijgen, was de vrees. Verbazing was er over het feit dat de studentensport tegelijkertijd een forse injectie krijgt, maar Gispen maakte duidelijk dat die twee maatregelen los van elkaar moesten worden gezien. In een tijd waarin het Bureau van de universiteit met twintig procent moet inkrimpen noemde hij het niet meer dan logisch dat ook studenten hun steentje aan de bezuinigingen bijdragen.

Hoewel de rector zichtbaar onder de indruk was van de inzet van de aanwezige studenten, weigerde hij om de bezuiniging als zodanig ter discussie te stellen. Ook het voorstel om studentbestuurders toe te staan zich een jaar als student uit te schrijven, wees hij aanvankelijk van de hand. "Wederzijdse betrokkenheid vereist dat bestuursleden van verenigingen staan ingeschreven als student." Later op de avond erkende hij echter dat een jaar uitschrijven voor full-time bestuurders wel degelijk uitkomst zou kunnen bieden. Zonder zelf een standpunt in te nemen, deed hij de aanwezige studenten de toezegging de kwestie op korte termijn aan zijn collega's te zullen voorleggen.