Reorganisatie ICT kost ruim veertig banen

Uit het plan blijkt dat de al eerder aangekondigde vorming van één universitair centrum voor de ICT-basisdiensten vrijwel onverkort wordt doorgezet. In dat service centrum wordt alle ICT-dienstverlening ondergebracht, die niet specifiek is voor onderwijs en onderzoek in een bepaalde faculteit. Ook gaat het centrum fungeren als universiteitsbreed datacenter, waar alle servers zullen worden geconcentreerd. Voor de werk- en studieplek ondersteuning komen er dépendances in de binnenstad, bij de bètafaculteit, in het centrumgebied van De Uithof en op het Diergeneeskundeterrein.

Zoals al eerder door het college was toegezegd, zal de ondersteuning van specifieke onderwijs- en onderzoekgebonden ICT-taken van faculteiten, maar ook een groot deel van de ICT-activiteiten van de Universiteitsbibliotheek, bij de betreffende onderdelen blijven berusten. Het betreft hier ruim zeventig van de in totaal 200 ICT-ers. De resterende 130 medewerkers met ICT in hun takenpakket, zullen naar het nieuwe service centrum moeten verhuizen. Uit een berekening van de directie ICT blijkt echter dat daar maar plaats is voor ruim tachtig voltijdbanen.

Omdat op dit moment in de verschillende faculteiten en diensten 114,4 fte wordt ingezet voor de verzorging van basisdiensten, voorziet het college van bestuur het verdwijnen van zeker dertig full-time arbeidsplaatsen, ofwel een besparing van bijna twee miljoen euro op jaarbasis. Gezien de vele onzekerheden in het plan zou het aantal vrijvallende arbeidsplaatsen echter op kunnen lopen tot 45. Gedwongen ontslagen zijn dan ook niet uit te sluiten, aldus het college in een begeleidende brief.

Dat rekening wordt gehouden met stevige personele consequenties, blijkt uit het feit dat speciaal voor deze reorganisatie een zogeheten Human Resource Center zal worden ingericht om medewerkers van wie de werkplek bedreigd wordt, te kunnen ondersteunen. Om te voorkomen dat medewerkers van verschillende faculteiten verschillend worden behandeld, zijn het niet de betreffende faculteitsdecanen en -directeuren maar is het in dit geval het college van bestuur zelf dat leiding geeft aan de reorganisatie. Volgens een bijgevoegde planning moet die in mei 2007 zijn afgerond.

EH

Zie voor meer informatie: www.uu.nl/ICT-servicecentrum