Run op 'high potential' programma

De enthousiaste reactie op het vorig jaar ontwikkelde 'high potential' programma werd dinsdag 3 februari in de commissie Onderzoek van de Universiteitsraad bekend gemaakt door rector-magnificus Gispen. Het 'high potential' programma is opgezet als Utrechtse variant van het landelijke vici-programma. Het is bedoeld voor jonge veelbelovende onderzoekers, die in potentie de dragers zijn van toekomstige Utrechtse onderzoeksspeerpunten. Voorwaarde voor de toekenning van geld is dat er sprake is van een door twee of drie 'high potentials' gezamenlijk uit te voeren onderzoek. In de begroting van de Universiteit Utrecht is voor dit doel voor de komende vijf jaar een bedrag van maximaal 2,5 miljoen euro per jaar gereserveerd. Met dit geld verwacht de universiteit tussen de vijf en tien projecten te kunnen honoreren.
Na het indienen van de aanvragen - op één na allemaal gedaan door onderzoeksdirecteuren - zal de 134 kandidaten nu gevraagd worden om op korte termijn met een of meer collega's uit de lijst een beknopt onderzoeksvoorstel te formuleren. Uit die voorstellen maakt het college van bestuur dit voorjaar een selectie van twintig projecten die verder mogen worden uitgewerkt. Een speciaal voor dit doel opgerichte adviescommissie moet vervolgens nog voor de zomer de definitieve keuze maken. Gispen maakte duidelijk nog niet te weten of er sprake zal zijn van een evenredige verdeling over de verschillende Utrechtse onderzoeksgebieden. Wel hield hij vast aan de eis dat minimaal dertig procent van de gehonoreerde onderzoekers vrouw dient te zijn. Ook onderzoekers die recent andere beurzen of subsidies in de wacht hebben gesleept, kunnen wat de rector betreft aan de nieuwe Utrechtse competitie deelnemen. Een uitzondering maakte hij echter voor winnaars van een vici-beurs, een Spinozapremie en de Nobelprijs.

EH