'Sta ik straks op straat'

Oscar Buma, medewerker van de studentenhelpdesk Sociale Wetenschappen, verwoordt het gevoel dat op dit moment in veel universitaire ICT-afdelingen leeft. Nadat eind augustus vrij onverwacht een reorganisatieplan verscheen waarin universiteitsbreed een teruggang van meer dan veertig banen werd aangekondigd, weet niemand van de ongeveer 150 medewerkers in faculteiten en diensten nog goed wat hen te wachten staat. "Bij ons is de sfeer nog steeds goed", zegt helpdesk ondersteuner Cor Stitselaar van Diergeneeskunde, "maar de reorganisatie komt wel elke dag terug in de gesprekken. De onzekerheid is groot, want je hebt geen idee wie er kan blijven en wie er weg moet. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt, want echt leuk is dit allemaal niet."

Ook tijdens de bijeenkomst, waar collegelid Hans Amman vorige week tekst en uitleg gaf, bleek onzekerheid over de eigen toekomst de voornaamste emotie. Weliswaar uitten verschillende sprekers ook kritiek op de inhoud van het plan om de basisdiensten onder te brengen in één universitair service centrum, maar erg luid was die kritiek niet. Voor de meeste betrokkenen lijkt er sprake te zijn van een gelopen koers.

"Toen dit voorjaar een eerdere versie van het plan verscheen, is er van veel kanten kritiek op geuit", zegt ICT-ondersteuner Harm Deters van Geowetenschappen, "maar als ik naar de nieuwste versie kijk, heb ik niet het gevoel dat daar veel mee is gedaan. Er zijn wat minimale aanpassingen gepleegd en misschien kunnen we via de U-raad nog iets bereiken, maar mijn over-all gevoel is toch: de trein dendert door en is niet meer te stoppen."

Systeembeheerder Ate Brink van Informatica vindt het nieuwe plan zelfs slechter dan de vorige versie omdat het nog vager is over de te verlenen diensten aan faculteiten. "Het plan gaat vooral over de aantallen poppetjes. En het pakt bijna alle ICT'ers bij de faculteiten weg, zonder goed te kijken naar de taken die ze uitvoeren. Zo blijven er bij de faculteiten te weinig mensen over om het overgebleven werk te doen, niet alleen het specialistische, maar ook de basistaken die het nieuwe service centrum laat liggen, zoals het beheer van Linux en Apple computers. Of wil men soms dat alle medewerkers die nu Apple of Linux gebruiken overstappen op Windows?"

Deters: "Met bepaalde aspecten van het plan, zoals een identieke inlogprocedure voor de hele UU ben ik het wel eens. Maar verder gaat het er voornamelijk vanuit dat er veel te bezuinigen valt en dat is juist wat door ons wordt betwijfeld. Behalve de problemen worden namelijk ook de kosten verplaatst. Daar komt bij dat onze dienst in de medewerkersmonitor het hoogst scoort in tevredenheid bij het WP. Ook bedienen wij meer medewerkers per ICT'er dan gemiddeld. Als je daar rekening mee houdt kan de ICT-ondersteuning voor onze faculteit er alleen maar op achteruitgaan als er gestreefd wordt naar een gemiddelde dienstverlening."

Over de informatiebijeenkomst van vorige week lopen de meningen uiteen. "Ik had niet het idee dat men echt open stond voor opmerkingen uit de zaal", zegt Brink. "Er werd door meneer Amman wel erg luchtig op gereageerd. Nee, ik vond het geen heel fijne sfeer." Ook Cor Stitselaar heeft het gevoel dat er niet echt geluisterd wordt naar 'de werkvloer', maar, zegt hij "mij is wel duidelijk geworden dat er geen weg terug meer is." "Ik zag het meer als een manier om draagvlak te creëren dan als een serieuze poging om informatie te geven", oordeelt Deters. "Maar ach, uit managementoogpunt kan ik me dat ook wel voorstellen."

Buma, die naast zijn parttime baan bij Sociale Wetenschappen economie studeert was wél te spreken over de bijeenkomst. "Ik vond dat collegelid niet zo tactisch, maar ICT-directeur Ineke Molenaars kwam heel integer op mij over. Zij kwam met serieuze informatie en gaf mij wel vertrouwen. Misschien komt dat ook omdat ik nog jong ben en niet zo bang ben voor verandering. Sterker nog, ik vind zo'n nieuw service centrum wel iets spannends hebben. Maar ik wil wel snel weten waar ik aan toe ben. Ik ben vooral beducht voor een brain-drain. Bij ons op de helpdesk is bijna iedereen al naar elders vertrokken. Daarom hoop ik wel dat men er vaart achter zet. Het moet niet zo zijn dat alle goede mensen straks weg zijn en er een club overblijft die voor jongeren niet uitdagend meer is."